Den 29 maj förra året tog Tomas Söreling (S) och Ulf Larsson (C) det symboliska första spadtaget för det omfattande projektet med Kvarteret Batteriet och Norra Oskarsgatan.
– Det har varit ett projekt, egentligen ett VA-saneringsarbete, där vi stött på många problem. Vi har hittat mycket föroreningar, men nu när man börjar se resultatet och hur det ser ut är jag väldigt nöjd med hur vi tänkt, där vi prioriterat en gång- och cykelväg. Det är så framtiden måste bli, att vi kör mindre bil och vi bygger för dem som kommer sedan. Då måste vi göra det säkrare för dem, säger Simon Råsbacken, projektledare på Östra Smålands Kommunalteknikförbund.
”Fått hämta mina kunder”
Längs Norra Oskarsgatan, som är Hultsfreds mest trafikerade gata, är det fem nygjorda farthinder, som kritiseras flitigt för sina vassa kanter och höjden på dem.
Hans Lennartsson på JT Antik har berörts på ett annorlunda sätt.
– Jag har fått åka och hämta mina kunder. De har parkerat på andra håll i Hultsfred, bland annat vid handelsområdet och Frendo för de inte törs åka hit. De har ringt och bett mig hämta dem för att de inte vill köra över farthindren och riskera att förstöra sina däck, säger han.
Nu hoppas han bara att vägen ska bli klar snart.
– Det har hållit på över ett år nu, det är så tråkigt, jag har påverkats mycket, tillägger han uppgivet.
Ska asfalteras en gång till
Projektet består av byta ut VA-nätet och att skapa en ny, trevlig infart till Hultsfred med gång- och cykelvägar, anläggande av gräs och plantering av träd som ska göra att det ser snyggt och fint ut.
Nu börjar allt lida mot sitt slut. Arbetet håller för tillfället till i utkanten av sträckan, i höjd med gamla Willys.
– Allt ska vara färdigt och slutbesiktat i början på november och nu är vi i oktober, så det är inte lång tid kvar alls. Man får ha lite is i magen, nu är det snart klart, säger Simon Råsbacken.
Han är väl medveten om kritiken mot farthindren.
– Vägen ska asfalteras en sista gång, då får vi bort de lite höga kanterna, säger han lugnande.
Hur långt bort är det arbetet?
– De kommer börja nästa vecka och sedan fortsätta tills det är klart. De börjar med att lägga ett lager uppe vid gamla Willys, där det inte är någon asfalt alls i nuläget sedan går de på med det andra och sista lagret på resterande ytor.
Projektets ursprungliga budget ligger på 52 miljoner kronor.
– Det var i en tid när inflationen slog till för fullt, så vi gick in med en varning till politiken att vi trodde oss hamna runt 57 miljoner kronor. Det ska vi klara som det ser ut nu, men då har vi också en del intäkter i det. Vi har gjort lite arbete åt Eon och Skanova, som passat på att lägga ner sina ledningar samtidigt.
HÄR kan du också läsa: Nu leds trafiken in på ny väg – Underlättar för alla"
HÄR kan du också läsa: Frendo drabbas hårt av vägbygget – "Ett märkbart tapp"
HÄR kan du också läsa: Glädje när asfaltsläggarna kom till kritiserad gata – se video från arbetet