Förändringarna på Norra Oskarsgatan och Aspedalsgatan har gett bröderna Björn Malmqvist och Mats Malmqvist, ägare av företaget, betydligt mer att göra.
– Ska jag göra en uppskattning har det lätt dubblerats med punkteringar och sönderkörningar, säger Mats Malmqvist.
Det är de höga och vassa kantstenarna som ger Magnussons Däckservice mer jobb.
– Det är de som skär sönder däcken och är problemet nu för det mesta. Mest på Aspedalsgatan, där minskade de vägen, gjorde den enkelriktad och satte skarpa kantstenar. De är som en kniv. Går man emot med sidan av däcken skär de sönder dem direkt, det blir skrot och jättedyra omkostnader för folk, berättar Mats Malmqvist, som tillsammans med Björn bytt olika många däck till tre personer, bara med koppling till Aspedalsgatan.
– Är det fyrhjulsdrift exempelvis måste alla fyra däcken bytas om ett går sönder, förklarar de.
Folk har reagerat på att det är högt också att köra in på garageuppfarterna på Aspedalsgatan, orsakar det också skador?
– Nej, det har vi inte märkt. Det är ju en hög kant där också, men då svänger man in över dem och det är inte lika farligt för däcken, säger Mars Malmqvist.
”Behövdes inga direkta farter”
Värst var det annars innan det sista lagret asfalt lades på Norra Oskarsgatan.
– När vi frågar kunden om de kört i något hårt har sju av tio sagt att de kört över farthindren på Norra Oskarsgatan. Håller man bara lite för hög hastighet blir det lätt att man knäcker stommen och innan det var färdigasfalterat behövdes inte några direkta farter.
Nu har det blivit lugnare på personbilssidan sedan vägen blev klar, men problemet kvarstår med lastbilarna.
– De fortsätter komma in med trasiga däck efter att de gått emot de höga kantstenarna när de ska svänga i korsningarna, säger Björn Malmqvist.
Vad blir det för skador av det?
– De skär sönder däcksidorna mot de vassa kanterna, då är det också bara att byta däck. Det går inte att laga.
Korsningen in på Hultsfreds Husområdet uppges vara det största problemet.
– Kommunen säger att korsningen är lika stor nu som innan. Tekniskt sett är det kanske så, men innan var inte kantstenarna så höga, då gjorde det inte så mycket om man fick snedda lite över dem, säger Mats Malmqvist. Nu har de ställt stolpar också vid övergångsstället, så man måste passa sig även för dem, då blir det ännu tajtare. Så länge du har företagen som går in på Hultsfreds Husområdet är det ett bestående problem. Det är ju inga smålass heller de kör. Det ger ju oss mer jobb, men det är på fel sätt.