Finkläderna vittnade om att det inte var en vanlig skoldag. För tredje året fick eleverna sätta sig in i Europaparlamentets arbete genom ett rollspel.
– Det invigdes av gymnasiechef Elisabeth Kling följt av att vi kopplade upp oss mot Anna Christiansson-Roth som jobbar på Europahuset i Stockholm och kommunchef Lars-Erik Rönnlund inledde själva debatten genom att prata om vikten av att kunna debattera och stå för sin sak, berättar Pierre Arvidsson, lärare i samhällskunskap och juridik.
”Skapar nyfikenhet”
Eleverna var uppdelade i grupper och fick representera varsitt land, där eleverna en efter en tog till orda under rubriker som aktuell politik, energiproduktion, BNP och ekonomi, maktfaktor och samarbete. Inte minst under dagens lobbying blev debatten het mellan ländernas EU-parlamentariker när de skulle söka samarbetspartners för att skriva en ny resolution kring förnyelsebar energi.
Vad ger den här dagen, skulle du säga?
– Den skapar nyfikenhet kring vad EU är för någonting och de blir engagerade även politiskt, i synnerhet kring hållbarhet som är en jättestor fråga, säger läraren Britt Lindqvist.
Själva resan är inbokad i vår, då blir det verklighet av planerna. Då får eleverna i EK22 byta studierna i samhällskunskap mot verkliga livet i Bryssel. En berikande tradition som går in på åttonde året.
– Jag vill att dagens ungdomar ska lära sig vilken roll EU har för vårt samhälle och vilken påverkan vi har på EU och vilken påverkan de har på oss. Det är viktigt att våra ungdomar får besöka Bryssel och se hur det funkar, säger Pierre Arvidsson, som är med på resan tillsammans med kollegan Ida Nordin.
Beviljats EU-medel till resan
Hultsfreds gymnasium har beviljats 300 000 kronor till resan från Erasmus, som är EU:s program för internationellt samarbete och utbyte inom bland annat utbildning.
Under vistelsen är programmet tajt med sju studiebesök på tre dagar. Nytt för i år är att eleverna är inbjudna till Natohögkvarteret.
– Det har jag försökt med i många år, men det har blivit ständiga avslag. Det är väl nu när vi är på väg att bli medlemmar som de sagt ja, säger Pierre Arvidsson som även varit i Stockholm tillsammans med Ida Nordin för att prata om själva rollspelet inför ett 30-tal lärare.
– Många tycker det är bra det vi gör. Det känns jättebra när man skapar något, som andra lärare vill ta efter.