Annons:

Sök
Välbesökt event arrangeras igen – fler besöksmål i norra länet efterlyses

Länsstyrelsen i Kalmar län bjuder för fjärde året i rad in till matrunda där man får besöka gårdsbutiker och mathantverkare i Kalmar län i två dagar. Foto: MostPhotos

Välbesökt event arrangeras igen – fler besöksmål i norra länet efterlyses

Matrundan i Kalmar län har arrangerats i tre år. Nu meddelar Länsstyrelsen att det populära evenemanget får en fortsättning även 2024.  

Helgen 14-15 september samlas producenter, gårdsbutiker, mathantverkare, caféer och restauranger för att synliggöra den lokala maten.

”Efter tre framgångsrika år strävar vi efter att utveckla konceptet och utöka antalet besöksmål med nya spännande upplevelser. Producenter och gårdsbutiker var på hugget så fort vi öppnade upp anmälningssidan för Matrundan. Det finns en stor efterfrågan på att arrangera Matrunda Kalmar län även i år. Matrundan tillmötesgår de småskaliga livsmedelsföretagens behov att synas i ett sammanhang och våra matintresserade invånare och besökares efterfrågan på lokal mat”, berättar Karin Eklund, ny projektledare för evenemanget, i ett pressmeddelande. 

"Bra spridning på deltagare"

60 deltagare har redan anmält sig, men det finns plats för fler. Arrangören hoppas att fler caféer och restauranger anmäler sig.

”Vi har en bra spridning på deltagare, men i mellersta och norra delen av länet är det lite glesare mellan besöksmålen. Vi hoppas att besökarna ska passa på att göra en heldagsutflykt och då är det såklart viktigt att kunna få till en bra runda med många deltagare att besöka. Att kunna stanna till, ta en fika eller god lunch, provsmaka de lokala delikatesserna och kanske våga sig på att smaka något helt nytt är också det en viktig del av upplevelsen”, säger Karin Eklund.

Syftet med Matrundan är att få fler att upptäcka den lokala maten och bjuda på upplevelsen att få komma ut på landet, ut i det gröna, få klappa djuren, se hur råvarorna odlas eller förädlas och kanske få skaka hand med människorna bakom.

”Matrunda Kalmar län har blivit till ett varumärke som guidar konsumenter till allt det goda som produceras och erbjuds i vårt län. Den skapar medvetenhet och förståelse för var maten i våra butiker kommer ifrån”, säger Karin Eklund. 

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: