Annons:

Sök
Fiberarbetet fortfarande pausat –

Än går Open Infras kunder i norra länet i ovisshet när de ska få fiber installerat. Foto: Lotta Madestam

Fiberarbetet fortfarande pausat – "En missuppfattning att vi förbjudit"

Fortfarande är Open Infras fiberarbete pausat i norra länet, utan något närmare svar på när det kan komma igång igen.
Men att bolaget inte skulle få fortsätta med redan påbörjade projekt är en missuppfattning, enligt länsstyrelsens enhetschef Magnus Danbolt.

I maj meddelade Länsstyrelsen i Kalmar län att de stoppat Open Infra från att gräva ner kabelledningar i kommunerna Hultsfred, Västervik och Högsby.

”Vi anser att det är tydligt att företaget inte fullgjort sina skyldigheter enligt tidigare tillstånd, godkännande eller dispens. Då har vi enligt miljöbalken möjlighet att fatta ett sådant här beslut, men det är mycket ovanligt att vi tvingas ta till en sådan nödåtgärd”, sa Magnus Danbolt då.

Nu, drygt tre månader senare, syns fortfarande inte Open Infra till på orterna där deras kunder väntar på fiber. På sina håll har väntan varit flera år lång.

Vad har hänt i frågan kring företagets grävstopp?

– Det är egentligen inga förändringar praktiskt än, det de har gjort är att de precis lämnat in en åtgärdsplan som gäller vissa områden, där det inte fungerat för dem så att säga. Ett sådant exempel är Pipetorp, Vimmerby.

Enligt Magnus Danbolt är det dock en missuppfattning från bolagets sida att de inte får fortsätta med någon grävning alls.

– De områden de håller på med, där vi redan godkänt har vi egentligen inte förbjudit någonting. Utan det vi har förbjudit är deras nya samråd, alltså nya arbeten, förklarar Magnus Danbolt.

”Så vi inte gör om samma sak”

Lika fullt har arbetet stoppats helt.

"För oss är det viktigt att vi ska vara säkra på att vi har allt på plats. Vi inväntar grönt ljus från länsstyrelsen som just nu går igenom de åtgärdsplaner vi skickat in. Vi har en bra dialog med länsstyrelsen och upplever att alla aktörer vill komma framåt. Det handlar förstås också om att vi som är ett kommersiellt bolag ska kunna tillsätta resurser på ett så effektivt sätt som möjligt, samtidigt som vi ska visa att vi har de kontrollmekanismer som behövs så vi i framtiden inte gör om samma misstag", förklarar Karin Sundin, PR-chef på Open Infra, i ett mail till vår tidning.

Vad har du för besked att lämna till de kunder som fortfarande väntar och där fiberinstallationen fördröjts ytterligare?

"Vi inväntar grönt ljus från länsstyrelsen och kan inte idag säga när våra kunder äntligen får sin fiberinstallation. Att det blivit så här är något vi verkligen beklagar och vi tar krafttag för att nå i mål."

Kan du ge några exempel på era åtgärdsplaner?
"Det kan vara att flytta på en kabel, en annan kan vara att säkra att kabeln ligger på rätt förläggningsdjup. Helt enkelt kvalitetssäkra att vi gör rätt. Vi ska också förklara vilka preventiva åtgärder vi vidtar för att den här typen av misstag inte sker igen. Här vill jag understryka att Open Infra tar krafttag kring kvalitet och styrning nu och framgent. Där vi begått misstag ska vi rätta till dem", uppger Karin Sundin.

Går igenom planen i detalj

I nuläget kan Magnus Danbolt inte uttala sig närmare om åtgärdsplanen.

– Vi håller på att ta ställning till hur vi ska se på den och går igenom den i detalj innan vi går vidare med övriga områden. Och framför allt vill vi se hur det här ska undvikas i framtiden. Och den planen har inte kommit än.

Vad är det som inte har fungerat för dem, enligt er?

– Kontrollen av deras entreprenörer har brustit. Det är allt ifrån utbildning till förståelse för främst regelverk och så vidare. Så det handlar om deras egen kontrollmekanism som inte har fungerat.

”Gör allt vi kan”

Enligt Karin Sundin har dock Open Infra goda förhoppningar att länsstyrelsen godkänner åtgärdsplanen.

"Vi gör allt för att de ska bli nöjda med vår åtgärdsplan och de kontrollfunktioner vi tillsätter för att förebygga den här typen av misstag i fortsättningen."

Hon fortsätter:

"Först och främst är vi ledsna att kunder har drabbats. Vi bygger infrastruktur och i de allra flesta fall går det enligt plan. I vissa fall har vi haft utmaningar med kvalitet och utförande. Det jobbar vi stenhårt med att komma till rätta med. Vi gräver fem miljoner meter årligen och vi vill vara experter på området bredbandsutbyggnad. När man väl fått sin fiber installerad hoppas jag att man kommer bli lika nöjd som majoriteten av våra kunder är."

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenshultsfred.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

MEST KOMMENTERAT

Annons:

Annons: