Annons:

Sök

Annons:

  • Bygger nya vägar för ökad säkerhet – familjers önskan avslogs

    Nya vägar byggs i Emmenäs och Ryningsnäs för att Trafikverket ska kunna ta bort de obevakade järnvägsövergångarna. Foto: Lotta Madestam

  • Bygger nya vägar för ökad säkerhet – familjers önskan avslogs

    En 900 meter lång grusväg byggs parallellt med järnvägen i Emmenäs. Vägen ansluter till Gårdsvägen, i södra Emmenäs. Foto: Lotta Madestam

  • Bygger nya vägar för ökad säkerhet – familjers önskan avslogs

    Johan Levin Elb vid Målilla Transport inledde arbetet för tre veckor sedan. Foto: Lotta Madestam

  • Bygger nya vägar för ökad säkerhet – familjers önskan avslogs

    Slutmålet är att stänga två plankorsningar för att öka säkerheten i Emmenäs och Ryningsnäs. Foto: Lotta Madestam

  • Bygger nya vägar för ökad säkerhet – familjers önskan avslogs

    Med en ny väg slipper de boende i Grönäng och Röklösa dessutom köra ut i nära anslutning till kurvan i Emmenäs. Foto: Lotta Madestam

Bygger nya vägar för ökad säkerhet – familjers önskan avslogs

Trafikverket anlägger nya vägar i Emmenäs och Ryningsnäs för att höja trafiksäkerheten. När de är klara kan man ta bort två obevakade järnvägsövergångar.
– Personligen är jag jättetacksam, säger Hanna Ankarberg Lagergren, en av de som berörs.
Även om hon och övriga grannar hade hoppats på en annan sträckning.

Annons:

Trafikverket vill minska antalet obevakade järnvägsövergångar. Längs Stångådalsbanan finns 96 stycken som det ser ut idag. Snart är det två färre.

För tre veckor sedan gick arbetet igång med att anlägga två nya vägar, en 900 meter lång väg i Emmenäs och en något kortare i Ryningsnäs, söder om Mörlunda.

– Trafikverket vill ansluta alla fastigheter till bevakade järnvägsövergångar för att öka säkerheten. Det är målet med projektet, säger Pascal Döhring, arbetsledare på Svevia som vann upphandlingen och bygger vägarna i samarbete med bland andra Målilla Transport.

Kompletterar med bommar

Nya vägen i Emmenäs byggs parallellt med järnvägen söder ut mot Rosenfors och ansluts vid Gårdsvägen. I Ryningsnäs byggs en ersättningsväg till Kvarntorpsvägen.

– När de nya vägarna är klara stänger vi båda plankorsningarna, säger Michael Petersson, projektledare på Trafikverket som tycker det är skönt att vara igång.

– Vid korsningen på Kvarntorpsvägen ska vi också bygga bommar. Där är vi igång och ska skicka ut upphandlingen. Det dröjer nog en tid tills vi har en entreprenör på plats, så den byggs nog under våren, tillägger han.

”Det förstår man varit störande”

I Emmenäs, eller Tillingeby som Trafikverket namnger platsen, ska också en vändplan byggas, så man kan köra in med bil och släp.

– I Tillingeby har vi haft tåg som tutat från tidig morgon till sen kväll för att varna. Det förstår man varit störande, men det är dålig sikt i kurvan, så man vill ju undvika att köra på någon. När vi stänger plankorsningen slipper de boende höra det ljudet, säger Michael Petersson.

Staket ska minimera risken

I projektet ingår också att sätta upp staket längs med järnvägen i Emmenäs.

– Det blir ett 500 meter långt staket så vi kommer förbi fastigheterna som ligger söder om plankorsningen. Eftersom vägen går parallellt vill vi minimera risken att folk smiter över järnvägen.

Det var aldrig något alternativ att sätta upp bommar istället?

– Det är för kostsamt, det handlar om stora investeringar. Det kostar runt sex miljoner kronor bara att bygga bomanläggningen vid Kvarntorpsvägen, utöver projekteringen, säger Michael Petersson.

Blir dyrare än beräknat

Anbuden på de två nya vägarna tillsammans ligger på 5,5 miljoner kronor. Det kommer dock inte stanna vid den summan, enligt Michael Petersson.

– Nej, det kommer hamna på i runda slängar tre miljoner kronor per ersättningsväg när vi är klara. Det var mer berg än vad vi trodde, plus att vi förlängt staketet. Vägen vid Tillingeby är längre, men det är besvärligare förhållanden i Ryningsnäs.

Kämpade för annan sträckning

I Emmenäs är det tre permanenthushåll som dagligen korsar den obevakade övergången, från Grönäng och Röklösa. Hanna Ankarberg Lagergren är glad över att nu slippa oron för att en olycka ska hända.

Även om hon och de andra berörda familjerna hade hoppats på en ny väg mot Målilla istället, för att slippa den långa omväg som blir nu.

– Det finns redan en grusväg mot Målilla samhälle som vi hade hoppats att de kunde kopplat på den nya biten, berättar hon.

Trafikverket avslog ansökan

Men ansökan avslogs på grund av en del flora och sprängning av berg.

– Det föll på det, som jag minns det. Så vi önskade att de kunde göra en gång- och cykelväg där istället, så våra barn kan ta sig säkert till och från Målilla, men det avslogs också. I så fall fick vi bekosta den själva, så vi har faktiskt börjat fundera på om den ska rustas upp, så den blir bredare och jämnare.

Hur ser du på resultatet nu?

– Personligen är jag jättetacksam att de stänger den obevakade järnvägsövergången. Speciellt när våra barn blir äldre och de kanske skaffar moped. Vi slipper dessutom utfarten mitt i kurvan, så det känns tryggt på det viset också att den stängs.

Arbetet med vägarna är i det närmaste klart. 

– Det är projekterat till 6 december, men vi ligger jättebra till i tid. Realistiskt är att tänka att vi har att göra tre veckor till, säger Pascal Döhring. Då kan vi hoppas att berörda familjer kan använda vägarna redan i november, kanske i oktober.

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenshultsfred.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: