Trafikverket ökar säkerheten genom att ta bort den obevakade järnvägsövergången i Ämmenäs – dock missade man att säga till de berörda innan vägen stängdes av.
Foto: Lotta Madestam
Han är en av de som berörs av att Trafikverket anlagt en ny väg parallellt med spåret för att kunna ta bort den obevakade järnvägsövergången i Ämmenäs.
Det är ett sätt att öka säkerheten genom att ansluta alla fastigheter till bevakade järnvägsövergångar, så den nya vägen som byggts tidigare under hösten ansluter idag längre söder ut mot Rosenfors, vid Gårdsvägen.
Vägen avgrävd utan förvarning
På tisdagen fanns inte den gamla Grönängsvägen kvar. Den hade grävts av under dagen, utan någon information till de permanentboende som använder vägen regelbundet.
– Jag är ingen som hetsar upp mig över det direkt, men det är klart att man blev lite snopen när jag blinkade och skulle svänga och så fanns det plötsligt ingen väg längre, säger Henrik Lagergren.
Martin Petersson är projektledare på Trafikverket:
– Vi kan bara beklaga att vi missat att informera de boende att det var dags att lägga om trafiken, utan informationen gick endast till räddningstjänst och polis, svarar han på mail.
Vad är förklaringen till att det missades?
– Vi har tyvärr fått göra en omorganisation till följd av att tidigare projektledare blivit sjukskriven där jag har fått hoppa in akut och det är helt enkelt ett misstag från vår sida där vi internt misstolkat vem som skulle göra vad.
Lång omväg
Så nu är de tre permanentboende hushållen i Grönäng och Röklösa hänvisade att köra runt, en omväg på 2,3 kilometer om man ska ta sig till Målilla, enligt Henrik Lagergren.
– Fastigheterna minskar i värde, det är inte kul att behöva köra på grusväg och det blir så mycket längre. Vi ska kompenseras för att vi får längre resväg, men det är med en engångsersättning och trots att vi frågat sedan projektet inleddes har vi inte fått svar på vad det beloppet ligger på.
– Vi ska starta en ny vägsamfällighet och underhållet blir ju högre för oss som har servitut på vägen. Vi ska få bidrag från staten och förhoppningsvis även kommunen, så vi hoppas det täcker de kostnaderna, tillägger han.
Har du räknat något på kostnaden under en månad, för att ni tvingas köra runt?
– Nej, det har jag inte gjort än.
Vad beträffar ersättningsbeloppet till berörda är det inte fastställt än, enligt Martin Petersson.
– Värdering för beloppet som Trafikverket avser erbjuda och skriva överenskommelse med markägarna tas för närvarande fram. Om överenskommelse inte träffas kommer ersättningsfrågan lämnas för att beslutas av Lantmäteriet. Beräkning och således ersättning skiljer sig åt beroende på fastighet, det vill säga att alla fastigheter inte kommer få lika mycket ersättning.