Byggnadsinspektör Linn Lagerström kunde berätta mer om förvaltningens nya e-tjänster, som lanserades på onsdagen. De är åtta till antalet beroende på vad som planeras att göra, allt ifrån att söka bygg- eller rivningslov till anmälningar av olika slag. Med andra ord ett verktyg där kommuninvånarna i både Hultsfred och Vimmerby kan genomföra hela processen digitalt.
– Det gör hela processen enklare och effektiviserar handläggningen. Vi vill också öka tillgängligheten och förbättra vår information under ärendets gång. Tidigare skickade man in en pappersblankett, nu har man ju hela ansökan kvar i sin dator.
Genom E-tjänsterna kan man följa hela ärendet, man får meddelanden när det händer något i ärendet och man kan också skicka meddelanden till sin handläggare om man har några frågor. Som en extra hjälp kan man också se vilka frågor man behöver besvara och vilka handlingar som ska bifogas.
– Så man är med i processen på ett helt annat sätt än tidigare, säger Linn Lagerström, som vill understryka att det går att skicka in blanketter även fortsättningsvis.
Är det här något som efterfrågats?
– Ja, det har vi känt och det är flera kommuner som använder tjänsterna redan och har positiva erfarenheter, exempelvis Kalmar.
Om andra kommuner är positiva, hur kommer det sig att förvaltningen inte infört tjänsten tidigare?
– Vi har haft det tidigare, som en annan tjänst, men den var inte optimal. Nu har vi tagit tag i det igen och skräddarsytt e-tjänsten för oss.
Viktigt att nätverka
Huvudsyftet med höstens träff, som hölls på Restaurang Mat, var annars att nätverka. Helt enkelt att prata näringsliv med varandra och med kommunens representanter. För att kunna möta upp olika typer av frågor representerades kommunen även av kommunchef Lars-Erik Rönnlund, Jens Karlsson, projektchef på ÖSK, och Frederika Svensson, näringslivssamordnare.
– Vi brukar träffas tre gånger om året där vi flyttar runt mellan olika platser och har olika teman, vi har haft säkerhetsfrågan uppe liksom elfrågan, vi har haft hantverksfrukost och lyft vikten av att synas med marknadsföring, säger Frederika Svensson.
– Idag har vi dock inget särskilt tema, utan fokus ligger som sagt mer på att nätverka med chans att ställa frågor till tjänstemännen om det är något man vill lyfta.
Vad tycker du om uppslutningen?
– Man vill ju alltid att fler ska komma, men vi har ett 25-tal företag representerade här idag, så vi är nöjda.
”Den platsen behöver finnas”
Peter Schultz, vd på Flexfasadia sa sig brinna för just detta, att få en naturlig plats för företagare att träffas på.
– Det har vi pratat om på Näringslivsrådet, att den platsen måste finnas där vi kan utbyta åsikter och erfarenheter.
– Ja, möten mellan människor ger alltid något, inflikade Carl-Anton Johansson, Webbpartner.
Nane Andersson som driver Rehab och Yogaverkstan var en av de som deltog.
– Det är ett litet samhälle, man behöver ha kontakter och få orientering i vad som händer i samhället utifrån ett företagsperspektiv.
Talade av egen erfarenhet
Annika Stagård som etablerade Hos Annika i den gamla Missionskyrkan på Storgatan delade med sig av sina erfarenheter och svårigheter med att få alla tillstånd på plats. Med ett löfte om att kommunen ska försöka bli bättre på just den biten.
– Med vår nya organisation, en ny medarbetare på plats vid årsskiftet med Lots-ansvar och den nya e-tjänsten ska vi förhoppningsvis bli bättre, sa Frederika Svensson som välkomnade synpunkterna.
– Får vi inte till oss av synpunkterna är det svårare att bli bättre, menade hon.
Lars Gardelöf, ägare av Zaags, valde att lyfte frågan kring Hultsfred centrum och vikten av att ha en mer positiv attityd.
– Om vi ska ha butiker kvar i centrum behöver vi alla vara lite mer positiva. Det pratas bara om hur förskräckligt det är på gågatan, men det är inte så farligt som folk säger, sa han.