Över 4 500 besökare kom till årets julmarknad på Näs.
Foto: Stefan Härnström
Astrid Lindgrens Näs julmarknad har blivit ett populärt inslag och förra året kom drygt 3 500 besökare till julmarknaden. Det var då nytt besöksrekord. I år ökade man med hela 29 procent och hade nästan 4 600 besökare under de tre dagarna marknaden hölls.
– Det har varit en fantastisk helg och det blev publikrekord i år igen. Det är en jättestor ökning och det är vi otroligt tacksamma för. Det är ett tecken på att vi gör något bra, säger Sofia Johnsson, verksamhetschef på Näs.
Varför är det så populärt?
– Jag tror att vår livemusik betyder mycket. Sedan är det ett väldigt genuint småländskt tema med genuina produkter och hantverk. Självklart gör miljön och själva platsen mycket också. Det är nästan som ett trumfkort.
"Mysigt och stämningsfullt"
2023 ökade man med 500 besökare och i år alltså med nästan tusen.
– Det är dubbelt upp, så det är fantastiskt. Vi är jätteglada för det.
Omdömet från såväl utställare som besökare var också positivt.
– De flesta säger att det är jättemysigt och stämningsfullt. Utställarna är glada för att det är så mycket trevliga människor som kommer och besöker oss. Det var en väldigt glad stämning. De får så bra service av oss också tycker man, om jag ska skryta lite.
Givet med fortsättning
Att det kommer bli en fortsättning på julmarknaden är givet.
– Vi vill gärna utveckla musikarrangemangen ytterligare kommande år. Vi ser att det blivit ett tillskott tack vare det, så det är något vi ska titta på.
Kan det bli aktuellt med fler dagar än tre?
– Vi kanske inte utökar antalet dagar, men möjligen öppettiderna. Framåt är det kanske en möjlighet. Det här var verkligen en succé och det är så skoj med så fin respons.
Bättre parkeringslösning
Efter tre intensiva dagar, samt all planeringstid inför, var Näs medarbetare värda en lite lugnare måndag.
– Vi har jobbat väldigt intensivt för det här med förberedelser, dekorationer och så vidare. Det blir högintensivt hela vägen tills vi stänger, men det är värt det.
I år hade man dessutom en bättre parkeringslösning än tidigare, vilket han ha underlättat för att få så många besökare.
– Eftersom vi har förvärvat Oxgården hade vi möjlighet att använda den parkeringsytan. Det gjorde att trycket släppte lite just med parkeringsplatser när vi hade möjligheten. Det var en bidragande faktor till att gästen kunde stanna.