Johan Nilsson, marknadschef på Bankomat AB, bemöter kritiken kring kontantautomaten i Hultsfred.
Foto: Pressbild
Johan Nilsson kan bekräfta att automaten också var avstängd veckorna innan jul.
– Då stod den still stora delar för under vecka 51 och 52 hade vi tekniska fel på automaten, som tyvärr sker då och då.
På fredagen var det dags igen.
– Det stämmer, idag har vi ett annat tekniskt fel som vi hoppas ska bli åtgärdat under dagen, men jag har inte fått en bekräftelse på det. Men vi vet vad det är och hur det ska ordnas, så bedömningen är att det kommer åtgärdas under dagen.
Kort senare ringer Johan Nilsson upp igen.
– Jag fick precis besked att vi tyvärr inte kommer kunna laga automaten förrän på måndag.
Sett över året
Johan Nilsson har dock en helt annan bild av tillgängligheten.
– Ser man på hela året 2024 har den haft en 97-procentig tillgänglighet, så den uppträder som en normal automat hos oss. Förutom att den hade ett större tekniskt fel innan jul.
Däremot uppger Johan Nilsson att den har en begränsad kapacitet eftersom den bara matar ut 100- och 500-sedlar och att den också tar emot sedlar, där de av bra kvalité matas ut igen.
– Det är troligt att hundralapparna varit slut vid ett flertal tillfällen och att den bara kunnat mata ut femhundralappar. Det kan också vara så att de sedlar som matats in inte håller en kvalité för att matas ut igen.
Ganska stor obalans
Enligt Johan Nilsson fylls automaten på kontinuerligt, där emellan används de sedlar som matats in och som håller en bra kvalité. De med för dålig kvalité sparas i automaten och tas med tillbaka när automaten fylls på.
Kritikerna misstänker att sedelräknaren inte fungerar, för när det stått "avstängd" på skärmen har er kundtjänst ändå haft uppgifter om att den fungerar som den ska. Hur ser du på det?
– Då kan det vara så att magasinet som tar emot insatta sedlar tagit emot så pass många sedlar som inte kan återanvändas, så den blir full av det så inte insättningen fungerar. Tyvärr är det en ganska stor obalans för tillfället, för hur mycket folk tar ut och hur mycket folk väljer att sätta in. Det är inget perfekt flöde tyvärr.
Johan Nilsson ger dock ett löfte om att automaten ska ses över.
– Vi kommer titta på den och se vad vi kan göra för att förbättra tillgängligheten på den, säger han.
Kan det vara en lösning att ni är där mer frekvent än idag?
– Ja, det är möjligt. Det är något vi får titta på om vi ska ändra frekvens för när vi är där. Sedan vet inte jag exakt hur den ligger till och hur ofta vi har möjlighet att vara där, det beror på hur vårt värdebolag har det med bilar och personal och hur de kör. Det får vi titta på så klart.
Enligt kritikerna är det problem oftare sedan en av automaterna togs bort, hur vill du bemöta det?
– Ja, det är klart att belastningen på den kvarvarande ökar så. Hade vi kunnat ha kvar en automat till hade vi nog gärna haft det, men med tanke på användningen och att uttagen av kontanter minskar med tio procent varje år måste vi anpassa hur många automater vi har. Då blir det de orter som har två som ibland får gå från två till en, just då kan det vara så att det är lite för lite kapacitet, men vi tänker att efterfrågan minskar lite hela tiden.
Här kan du också läsa: Automat fungerar dåligt: Får följder på Coop – "Pinsamt, jag skäms"