När Anna Dahlström blev kontaktperson åt Maria, som egentligen heter något annat, fick hon en chock över hennes boendesituation.
– Det är fruktansvärt. Det är saker precis överallt, på sina håll staplat en meter högt, och en stank svår att beskriva, sa Anna Dahlström i december, när hon slog larm om Marias situation, trots att hon haft boendestöd genom kommunen sedan 2018.
Kämpar för två saker
En kontaktperson ska vara en medmänniska, men för Anna Dahlström har det här uppdraget kommit att handla om så mycket mer. Sedan i december har hon kämpat för två saker, dels att Maria ska få stöd genom LSS, Lagen om stöd och service, dels få sin lägenhet sanerad. Att den ser ut så här trots kommunens boendestöd är skäl nog till att bevilja ansökan om sanering, anser Anna Dahlström.
– Jag har lagt fram att hon behöver hjälp med egentligen allting. Jag anser att hon ska beviljas en servicelägenhet, där personal kommer till henne varje dag, så man upprättar rutiner och hjälper henne att följa dem. För hon klarar sig inte på egen hand.
Ansökan avslogs
Något beslut angående LSS har inte kommit, däremot avslog socialförvaltningen ansökan om sanering.
– De har ju sett hur det ser ut. Nu är det dessutom så mycket sopor och sjukt mycket flugor i lägenheten. Det är inte människovärdigt att bo så här, säger Anna Dahlström som vill tydliggöra att hon fått godkänt av Maria att berätta om hennes situation i media. I hopp om att få till en ändring.
Har du fått någon motivering till beslutet?
– De gör inte det helt enkelt för att de ser att det funnits ett lite överskott, så de menar att Maria, som har skuldsanering idag, ska kunna spara till det här själv. Senaste offerten visade att det skulle kosta 18 000 kronor, det har Maria ingen möjlighet att betala. Det sa hon till dem.
Svaret socialförvaltningen gav då fick Anna Dahlström att reagera kraftigt.
– Hon har som sagt skuldsanering. Och ändå sitter kommunen och säger att delbetalning kan undersökas. Då sitter de ju och uppmanar en människa med dålig ekonomi att handla på avbetalning. Det här ger helt fel signaler och har fött helt fel tankar hos Maria, det märkte jag omgående.
Vad tänker du kring att kampen var förgäves, det blev ett nej till sanering?
– Jag tycker att det är för jävligt rent ut sagt. Jag önskar att alla de som jobbat med ärendet skulle gå in och titta hur hon bor.
Så du kan inte se att Maria ändå har ett eget ansvar för sin lägenhet?
– Hon hade ju inte hamnat här om boendestödet gjort vad de ska, som jag sagt tidigare. Hon har givetvis ett ansvar också, men ansvaret ligger på insatsen som varit – att man låtit det gå så här långt och att hjälpen till henne inte fungerat.
– Så finns det något städbolag som känner att de vill göra en välgärning, så vore det mer än välkommet, tillägger hon.
Chefens svar på kritiken
Elin Axelsson är sektionschef på IFO Vuxen. Hon säger sig inte kunna gå in på det enskilda ärendet, utan ger ett generellt svar på kritiken.
– När man gör en ansökan om ekonomiskt bistånd, som det här är, så gör vi alltid en utredning där vi tittar på personens inkomster, utgifter och behov, i det här fallet sanering. Först tittar man på personens egen möjlighet att själv betala, så gör vi en bedömning utifrån den bedömning personen har.
Då gör jag den bedömningen att ni ansett att hon har ekonomiska möjligheter att själv betala för saneringen?
– Det säger jag inte, men vi tittar på inkomster kontra utgifter och personens egen möjlighet att betal. Så gör vi alltid rent generellt vad man än ansöker om.
Behovet av sanering vägs inte alls in?
– Nej, det är en ekonomisk prövning vi gör, hur personens egen ekonomi ser ut.