Annons:

Sök

Annons:

Säkerheten höjs vid två övergångar –

Två oskyddade plankorsningar, där det bara finns skylt idag, ska byggas om till bomanläggningar. En söder om Mörlunda och en i Målillas utkant. Arkivbild: Lotta Madestam

Säkerheten höjs vid två övergångar – "Varit på gång ganska länge"

Trafikverket höjer säkerheten genom att bygga om två järnvägsövergångar i kommunen. Idag är korsningarna obevakade och ska byggas om till bomanläggningar.

Annons:

Arbetet har gått igång så smått vid de båda järnvägsövergångarna i Ryningsnäs, söder om Mörlunda, och i Målillas utkant, närmare bestämt i Hägelåkra. 

Idag är korsningarna obevakade med endast stoppskylt, och byggs nu om till en bomanläggning.

– Den i Målilla är en plankorsning som man kör över för att nå jordbruksmark. Den är oskyddad och är lite dum i vår synpunkt. Den är i en kurva så sikten är lite dålig, därför bygger vi om den till en signalreglerad bomanläggning, berättar Martin Petersson, projektledare på Trafikverket.

”Steg två kan man säga”

Trafikverket har genomfört två större arbeten i trakterna tidigare genom att slopa en övergång i Emmenäs och en i Ryningsnäs och samtidigt bygga nya ersättningsvägar. Ersättningsvägen i Ryningsnäs ledde redan tidigare till en plankorsning med bommar, medan den i Ryningsnäs är obevakad.

Till skillnad mot i Målilla, där det är mest lantbruksmaskiner som kör över, är det ändå en del bostadshus och framför allt fritidshus där man nyttjar den här plankorsningen.

– Därför bygger vi om den, så det här är steg två kan man säga. Det är ofta så vi gör att vi försöker minska antalet övergångar och få de kvarvarande reglerade med bommar och signaler. Allt för att öka trafiksäkerheten för bilister och för tågen som passerar, säger Martin Petersson.

Har det här varit ett önskemål länge från Trafikverkets sida, att få till de här trafiksäkrande åtgärderna?

– Ja, det skulle jag säga, det har varit på gång ganska länge, om jag förstått det rätt. Några har byggts tidigare, det har varit ett projekt att se över vissa plankorsningar längs den här sträckan.

Idag finns det 55 plankorsningar i drift i Hultsfred, av dessa är 34 oskyddade eller endast med kryssmärke. 

– Det kommer minska till 32 när vårt projekt är klart och ytterligare två har fått bommar.

Vad kostar den här investeringen?

– Kostnaden är cirka tio miljoner kronor per plankorsning för ny bomanläggning. Byggandet av ersättningsvägar är inte inräknat i det.

Annons:

Såg inga hinder 

Vid senaste sammanträdet med miljö- och byggnadsnämnden godkändes Trafikverkets ansökan om strandskyddsdispens. Inte i något av fallen såg man några hinder.

”Allmänhetens tillträde till området förändras inte av den planerade förändringen”, skriver nämnden som heller inte kan se att den planerade förändringen skulle innebär någon omfattande negativ påverkan av livsvillkor för växt- och djurlivet, eller att den ansökta åtgärden strider mot kommunens översiktsplan.

– Vi har haft en bra dialog med kommunen, det brukar sällan vara några problem. Vår infrastruktur är ju på plats, utan det vi gör är att vi bygger om dem, säger Martin Petersson.

När ska allt vara klart?

– Någon gång under våren, det är planerat för inkoppling i april om allt rullar på.

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenshultsfred.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Kommentera

Kommentarerna nedan omfattas inte av utgivningsbeviset för www.dagenshultsfred.se.

Annons:

Annons: