Annons:

Sök

Annons:

Knepen för att inte bli lurad har lärts ut:

Att aldrig någonsin lämna ut sitt bankID eller lösenord via telefon var Linus Ivarssons uppmaning under de fyra temakvällarna i Grannsamverkan. Foto: Räddningstjänsten Hultsfred

Knepen för att inte bli lurad har lärts ut: "Många har begränsad kunskap"

Många äldre drabbas hårt när telefonbedrägerier blir allt vanligare. Hultsfreds kommuns trygghetsstrateg Linus Ivarsson har under fyra kvällar gett knepen för att inte bli bedragen och lurad.
– Bedrägerier är ett av brotten som ökar mest i Sverige, säger Linus Ivarsson.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Hultsfreds kommuns grannsamverkansmöten har sedan tidigare gett information om brandförebyggande åtgärder och HLR (hjärt- och lungräddning). Nu har turen kommit till att lära sig mer om hur man undviker att bli utsatt för bedrägeri. 

Förra veckans två grannsamverkansmöten i Vena med personer från Hultsfred, Silverdalen och Vena besöktes av totalt 160 personer och informationsturnén rullade vidare till Mörlunda i tisdags och avslutas i Virserum i kväll. 250 kommuninvånare med anslutning till Grannsamverkan får ta del av den värdefulla informationen på de fyra kvällskurserna. 

– Bedrägeribrotten ökar lavinartat medan villainbrotten har minskat i vårt område. Att bara koncentrera sig på lås och larm och att man ska tända och släcka är intressant men händer det inga villainbrott så behöver man inte lyssna på det. Bedrägerier är aktuellt, många personer kan mycket men det finns också väldigt många personer som har begränsad kunskap, säger Linus Ivarsson. 

Tillsammans med kommunpolisen Håkan Karlsson och Ulf Månsson, kontorschef på Swedbank i Hultsfred, har han träffat många människor och lärt ut diverse knep för hur man ska skydda sig mot bedragarna. 

"Står hur mycket som helst"

Han möter ofta äldre människor som säger att de inte använder internet på grund av åldern. 

– Det är en anledning till att just gå på denna kväll, jag visar hur mycket jag kan ta reda på om en person som inte har varit inne på internet. Det står hur mycket som helst, säger han och ger ett exempel: 

– Ringer jag från ”banken” till en 75-årig kommuninvånare som aldrig har varit på internet så är jag övertygad om att personen tror att jag är mannen från banken som han eller hon har träffat tidigare. Då är det oerhört lätt att man trycker in en kod eller talar om ett lösenord för att man har byggt upp ett förtroende. 

Vad ger du för huvudtips till besökarna?

– Man kan sammanfatta kvällen med ett enda tips, att aldrig någonsin lämna ut bank-ID eller lösenord via telefon. Gör man inte det så klarar man sig, det är vad det handlar om. Många har inställningen att ”mig lurar dem inte i alla fall” men så är det inte alls. Vi alla kan alla bli lurade, det gäller att vara vaksam och observant utan att bli orolig och rädd. Folk måste förstå hur enkelt det är. 

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: