Hultsfreds kommun har tryckt på startknappen. Jakten på nya företagsetableringar till det gamla batterifabriksområdet, som numera erbjuder 94 000 kvadratmeter färdigsanerad företagsmark, kan dra igång.
– Vi har väntat på det här tillfället länge, säger kommunalrådet Lars Rosander (C).
Under 47 år tillverkades batterier på Vartaområdet i Hultsfred och produktionen lades ner för drygt 20 år sedan.
Det är historia nu.
Fastigheten har de senaste åren förberetts för exploatering genom ett omfattande rivnings- och saneringsarbete. Det har tillskapats 94 000 kvadratmeter ny företagsmark i Hultsfred och saneringen är nästan färdig.
– Den ska vara klar till årsskiftet. 32 000 ton förorenad jord har schaktats bort och 3 000 meter rör har grävts upp. Det är inga dåliga tal, det visar hur stort området är, säger projektledaren Lars Gjörloff, utvecklingschef på Hultsfreds kommun.
"Har märkt ett stort intresse"
Den pågående detaljplanen väntas antas under våren 2020 och då får företag och verksamheter möjlighet att köpa mark. Det totalt 94 000 kvadratmeter stora området styckas i flexibla tomter för att passa en bredd av intressenter.
– Det blir spännande att se vilka företag och verksamheter som vill vara med och utveckla området ytterligare. Vi har redan under saneringen märkt ett stort intresse för tomterna, säger Lars Gjörloff, utvecklingschef på Hultsfreds kommun.
Joakim Ljungqvist är anlitad konsult från Motalaföretaget Place Promotion och jobbar tillsammans med Lars Gjörloff i marknadsföringen av fastigheten ”Batteriet:”.
– Vi tror att logistikbranschen är en möjlig målgrupp för exploatering av aktörer som behöver komplettera sitt redan befintliga svenska system. Här tror och hoppas vi att Hultsfred kan spela en viktig roll, säger Joakim Ljungqvist.
6,5 miljoner kunder nås på fyra timmar
Han anser att det geografiska läget är primärt och ett viktigt motiv som talar för Hultsfreds kommuns satsning eftersom 6,5 miljoner slutkunder nås inom fyra timmar.
– Det är cirka 30 mil till Stockholm, Göteborg och Malmö och tio mil till Växjö, Kalmar och Linköping. Placeringen är väl strategisk och ligger precis bredvid riksväg 23/34. Det är en centralt belägen fastighet som har ett attraktivt läge och ligger nära ett utvecklat servicesystem inom logistik, vilket är en viktig faktor som många lyfter fram. Närheten till Schenker, DSV och logistiktunga IKEA Industry är framgångsfaktorer, säger Ljungqvist.
Gjörloff och Ljungqvist har kikat på tre specifika grupper av företag som de har för avsikt att kontakta efter årsskiftet.
– Det rör sig om e-handelsrelaterade företag som växer snabbt, vi bedömer att det finns ett 100-tal företag som kan vara intressanta för oss. TPL-företag, som tar över delar eller hela logistiska funktioner åt andra företag, är intressant och redan i dag finns Schenker. Fastighetsägare inom logistik är tredje området, säger Ljungqvist.
175 företag kan räkna med samtal
Det är totalt 175 företag som ska kontaktas i hopp om att de vill satsa i Hultsfred.
– Vår ambition är att göra en rejäl ansträngning vad gäller att aktivt ta kontakt med berörda företag och jobba med uppsökande verksamhet, att ringa upp de 175 aktörerna som vi har kartlagt och lyssna på deras utvecklingssatsningar och prata om vårt område, säger Ljungqvist.
Vad tror du själv om projektet?
– Jag tror jättemycket på detta projekt och att fastigheten som sådan är så pass attraktiv.
Gjörloff tar till fotbollstermer när han ska förklara vikten av att få fart på fastigheten.
– Det gäller att spräcka nollan, då blir det fart i matchen och någon får upp ögonen för området och visar action, säger Lars Gjörloff.
Kan bli radhus för företag
Hultsfreds kommunala industri AB, HKIAB, ska även undersöka intresset för att skapa radhus för företag på området. Det hela bygger på ett koncept där en större huskropp byggs för att sedan hyras ut eller styckas av i flera mindre fastigheter där varje mellanvägg agerar tomtgräns.
– Vi bedömer att det är ont om fräscha företagslokaler i Hultsfred. Det man har gjort i större städer är att man har byggt radhus för företag. HKIAB kommer gå ut med en informationskväll för att se hur intresset är, säger Gjörloff.