Annons:

Sök
Positivt resultat i ny mätning – så mycket personal möter en brukare på två veckor

Hultsfreds kommun hade ett bra resultat i första mätningen av personalkontinuiteten inom hemtjänsten. Bilden är en genrebild. Foto: MostPhotos

Positivt resultat i ny mätning – så mycket personal möter en brukare på två veckor

Socialförvaltningen i Hultsfreds kommun har haft saknad kännedom om personalkontinuiteten inom hemtjänsten. Den första mätningen gav överraskande positiva svar. 
– Det är slående att hemtjänstgrupperna är så likvärdiga, säger socialnämndens ordförande Per-Inge Pettersson (C).

Socialförvaltningen fick för drygt ett år sedan uppdraget att genomföra en mätning av personalkontinuitet inom hemtjänstens verksamhetsområde i Hultsfreds kommun. De vill helt enkelt få information om hur många olika personer från hemtjänsten som en enskild brukare träffar under två veckors tid.

– Både jag och Jonny (Bengtsson) har hört hur viktigt det är med en bra kontinuitet och att den enskilde inte ska behöva möta onödigt mycket personal. Utifrån den enskildes perspektiv kan det bli tröttsamt med alldeles för mycket repetitioner när man möter nya människor. Det är även en trygghet för personalen med bra kontinuitet och det gör att rutinerna blir lättare. Det är bra ur både den enskildes och personalens perspektiv, säger Per-Inge Pettersson. 

"Slående att de är så likvärdiga"

179 brukare, som har minst två besök per dag, var med i den första mätningen, som genomfördes mellan 20 januari och 2 februari. I genomsnitt möter hemtjänsttagarna 13 olika personal under mätperioden och de som har dubbelbemanning möter under samma period i genomsnitt 14 olika personal. 

Genomsnittet är konsekvent mellan arbetsgrupperna och det är ingen grupp som sticker ut med sitt resultat jämfört med övriga. 

– Det är slående att hemtjänstgrupperna är så likvärdiga. Det är ingen hemtjänstgrupp som sticker iväg åt något håll, säger Per-Inge Pettersson. 

Ligger bra till i riket

Att mätningen genomfördes under en tvåveckorsperiod och med brukare, som har minst två besök per dag, var för att överensstämma med statistiken som används i jämförelse med andra kommuner.

Hultsfreds resultat, som utgår från dubbelbemanningen med 14 personer under 14 dagar, ger en placering strax utanför topp 25 av drygt 100 kommuner som finns med i Kolada-diagrammet.

– Det blev en positiv överraskning. Under lång tid har man hört att vårdtagare möter så många olika personal inom hemtjänsten. När man tittar på hemtjänstsiffrorna så var det 13 olika personal vid enkelbemanning och 14 vid dubbelbemanning. De 25 bästa kommunerna hamnar på grönt område och vi tycker att vi ligger där. På det sättet var det en positiv överraskning, säger Jonny Bengtsson (S), andre vice ordförande i socialnämnden. 

Arbetet underlättas med genomförandeplaner

Per-Inge Pettersson var också nöjd med resultatet efter den första mätningen. 

– Oavsett var man ligger till så kan det komma synpunkter på att man vill ha bättre kontinuitet. Säg att vi hade legat på röda området, då hade det varit en akutsituation som förvaltningen hade fått ta tag i. Nu kan vi i lugn och ro fundera på vad vi ska göra framöver, säger Per-Inge Pettersson och fortsätter:

– Vi har övergripande mål med att den enskilde ska känna trygghet i sitt boende. I dagsläget har vi inte kontinuitet som eget nyckeltal i våra mål och nyckeltal, det finns möjligheter till att lägga in det. Vi vill få en bra utväxling och att chefer får möjligheter att jobba med det framöver. Här ser vi att de har jobbat med kontinuitet.

Har ni mötts av kritik för personalkontinuiteten under årens lopp?

– Om vi utgår från vad vi själva hör så tycker jag att det fanns mer kritik för fem-tio år sedan. Det var många ur personalen som frågade om hur enskilde ville ha vissa saker. Då hade vi inte genomförandeplaner överallt men i dag har vi det hemma hos den enskilde. Vi ska fortsätta jobba med bra kontinuitet som är bra för den enskilde och personalen. Mätningen var en positiv nyhet. 

Mätningar ska genomföras varje år

Socialnämnden har beslutat att framöver mäta personalkontinuiteten inom hemtjänsten en gång per år och redovisa sitt resultat i Kolada. 

– Då ser vi hur vi ligger till i jämförelse med andra kommuner och det är viktigt att hålla koll på det, säger Per-Inge Pettersson. 

Jonny Bengtsson hoppas att Hultsfreds kommun behåller sin behåller sin starka position i kommande mätningar. 

– Det blir en uppgift att se till att vi fortsättningsvis hamnar där vi är nu. Det måste vara målet, säger Jonny Bengtsson.

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: