Varken Lars Rosander (C) eller Tomas Söreling (S) är särskilt förtjusta i den sänkta hastigheten på riksväg 23/34. Foto: Ossian Mathiasson
Trafikverket fattade beslut om att sänka hastigheten på riksväg 23/34 från 90 till 80 kilometer i timmen under hösten/vintern 2019. På hela vägen från Kronobergs länsgräns till gränsen mot Östergötland sänks hastigheten med tio kilometer i timmen.
Berörda kommuner har varit mycket kritiska, likaså Region Kalmar.
”Jag tror tyvärr att attraktionskraften kan minska”, sa Karin Helmersson (C), ordförande i regionala utbildningsnämnden, till DH i slutet av oktober 2019.
Svaret kommer inom kort
Det har inkommit flera överklaganden och nu har Hultsfreds kommun fått en remiss från staten om att inkomna synpunkter på överklagandet senast den 30 juni.
– Jens Karlsson, projektchef på ÖSK, har fått i uppdrag att skriva ihop vårt svar. Vi tar upp det på nästa sammanträde i kommunstyrelsens arbetsutskott, då får vi upp förslaget till svar, säger kommunalrådet Lars Rosander (C).
Hur ser du rent allmänt på hastighetssänkningen?
– Vi hävdar att man ska vidta andra åtgärder först och främst innan man sänker hastigheten. På vissa sträckor är det inte motiverat med så lågt som 80 km/h, det är bra vägar med god sikt så man kunde ha haft individuell bedömning. Vi får se vad Jens kommer fram till och ger oss för underlag till nästa sammanträde, säger Rosander.
"Helt galet"
Sträckan Målilla-Hultsfred ska byggas om till en mötesseparerad landsväg med mitträcke, så kallad 2+1-väg, med en högsta tillåtna hastighet på 100 km/h på en sträcka av tio kilometer. Planerad byggstart är nästa år så åtgärden med 80 km/h på denna sträcka är tillfällig tills vägen är ombyggd.
– Det är fullständigt vansinnigt att gå ner till 80 km/h. Vi vet att det ska till en ombyggnad om vi tittar på sträckan mellan Hultsfred och Målilla, då ska man ändra skyltarna upp till 100 km/h. Det är helt galet, säger oppositionsrådet Tomas Söreling (S).