Annons:

Annons:

Lennart Davidsson och Folke Pleijert inspekterar den avstängda träbron som har värre skador än vad Trafikverket kunde förutspå från första början. Foto: Privat

Brons framtid är osäker efter grundlig inspektion: ”Värre skador än vad vi trodde”

Företagarna hoppas att den gamla träbron på väg 677 kan öppna inom överskådlig tid. Trafikverket varnar för att det kan dra ut på tiden. 
– En särskild inspektion av brons status visar att den har värre skador än vad vi trodde, säger Magnus Holm, projektledare för brounderhållsåtgärder på Trafikverket. 

Annons:

Till att börja med hittade Trafikverket en akut skada över ett stöd som ledde till att de beslutade sig för att stänga av bron för trafik.

– Vi upptäckte en lokal skada och att det var något fel på bron. Det var en träbalk som hade gett sig så vi bron stängde för trafik i början av september, säger Magnus Holm. 

"Röta eller sprickbildningar" 

Planen var att åtgärda den uppkomna skadan och öppna upp bron så fort som möjligt. Det slutade i ställer med en särskild inspektion av brons övriga delar.

– Inspektionen visade att bron har många allvarliga skador som måste åtgärdas innan vi kan öppna den för trafik. Det är träpålar som bygger upp fem stöd och pålarna som står i vattnet visar sig vara så pass hårt angripna av röta eller sprickbildningar. Då har vi hamnat i ett läge där vi måste utreda hur många träpålar som ska bytas ut för att vi ska kunna öppna bron helt och hållet den dagen vi åtgärdar skadorna. Det har blivit en större åtgärd av alltihop. 

"Säkerheten måste gå först"

Det ska göras en utredning med att dokumentera skadorna innan det blir en projektering för att ta fram en bygghandling.

– Man måste göra en noggrann utredning för att ta reda på var skadorna sitter och vad vi ska göra för att få den i brukbart skick igen. Vi vet inte hur lång tid det kommer ta och när man ska åtgärda skadorna har vi en problematik med vattenflödet i Emån, säger Holm och fortsätter:

– Vi vet inte när vi i bästa fall kan åtgärda skadorna fullt ut och inte heller omfattningen. Det kan upplevas frustrerande, jag förstår att man tycker att det tar tid. Det är ändå många som nyttjar bron, framför allt många näringsidkare som har diverse olika lantbruk som påverkas mycket av det. Vi från Trafikverket försöker jobba så fort som möjligt men vi vågar inte öppna bron utan att veta att den är säker. Vi kan inte ta den risken, säkerheten måste gå först. 

Kan bli personbilstrafik på bron

Magnus Holm berättar att det kan bli aktuellt att öka en del av vägen för lättare fordon. 

– Vi funderar på om vi kan öppna en del av bron för personbilstrafik och ha en smal remsa på ett par meter mitt i bron öppen. Jag hoppas att vi kan ha ett svar på det inom någon vecka när utredningen är klar.

När tror du att traktorer och dylikt kan köra på bron igen?

– Vi kan inte släppa på traktorer förrän vi har åtgärdat bron. Min bedömning är att vi eventuellt kan öppna för personbilar och sedan för BK2, som den är klassad nu. Det innebär traktorer och lite tyngre fordon när skadorna är åtgärdade. Då är vi där igen. Vi vet inte om det kan bli i januari eller om det drar ut till efter vårflödena. Det vågar jag inte uttala mig om. 

"Förstår deras argument"

Just nu utförs inget arbete på bron med tanke på att det finns en pågående utredning av inspektionen som har gjorts. 

– Man ska ta fram en plan för hur vi ska åtgärda brons skador. 

Hur ser du på att hårt ansatta lokala företagare sätter press på Trafikverket?

– Jag har full förståelse för deras synpunkter och problematik. Det påverkar näringsidkarna ekonomiskt och tidsmässigt, likaså privatpersoner som trafikerar bron. Jag förstår deras argument och vi försöker jobba fram så skyndsamt som vi bara kan. Skulle vi kunna öppna en del av bron så gynnar det dem lite grann. 

Annons:

Ossian Mathiasson

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

Annons:

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

+ =  

Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Hultsfred. Genom att använda Dagens Hultsfred tjänster godkänner du dettaHär kan du läsa mer om cookies.

Jag förstår, ta bort detta

Annons: