Kristdemokraterna kräver besked om bron vid Lilla Aby. Vid dagens pressträff var flera berörda och boende i området med och poängterade behovet av besked. Foto: Kristdemokraterna/Pressbild
Bron på väg 677 över Emån har varit avstängd sedan september 2020 efter att skador upptäckts på brons bärande delar.
Nu ska Trafikverket reparera delar av bron för att göra det möjligt för lättare trafik, ett arbete som planeras bli färdigt under vecka åtta.
Trafikverket utreder också brons bärighet för att ta reda på om det går att förstärka bron så den kan återställas för samma trafiklaster som tidigare och bli säker för tyngre trafik igen.
"Berövat vårt lån utvecklingsmöjligheter"
I dag bjöd Kristdemokraterna in till pressträff vid bron över Emån på väg 677 i Lilla Aby med anledning av att det är oklart när bron kan öppnas för tung trafik.
Riksdagsledamot Gudrun Brunegård (KD) påpekar att hon flera gånger har belyst den låga resurstillgången till Kalmar län med interpellationer och frågor till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
– Jag har vid flera tillfällen lyft statens bristfälliga satsningar på infrastrukturen i Kalmar län. Min första interpellationsdebatt i riksdagen var mot infrastrukturminister Tomas Eneroth, med just det temat. Nu ser vi hur den snåla tilldelningen av medel för underhåll och förbättringar drabbar landsbygdens företag i vår del av länet, säger Gudrun Brunegård och fortsätter:
– Det har berövat vårt län utvecklingsmöjligheter och har man inte pengar till reparationer, underhåll och nysatsningar så blir det som med bron över Emån.
Ställer ny fråga till ministern
Kalmar län får 2 957 kronor per invånare jämfört med Stockholm som får 33 557 kronor och Kronoberg som får 8 009 kronor i den nationella transportplanen.
Brunegård kommer efter dagens möte vid bron ställa ännu en fråga till infrastrukturministern och lägga fram hur nödvändig bron är för näringslivet, besökare och boende.
– För en enskild näringsidkare som har dagliga transporter över bron kan det leda till kostnader på en halv miljon kronor om året när man måste ta en längre omväg. Det är förödande när det drabbar enskilda näringsidkare, regionen och de gröna näringarna. Det är många företagare som drabbas. Det handlar säkert om över en miljon kronor i ökade driftkostnader för att kunna forsla sina varor, transporter och redskap.
Hur ser du på den fortsatta kampen i detta ärende?
– Vi måste fortsätta att driva på gentemot regeringen. Det känns bra att vi kan peka på att det inte är en fråga som vi plötsligt har fått upp ögonen för. Det är en fråga som vi har jobbat med länge så vi har pekat på problemet. Nu är det upp till bevis om Socialdemokraterna står för att hela Sverige ska ha rätt att leva och ha likvärdiga förutsättningar. Då vill det till att de gör en riktig tvärvändning i den kommande nationella transportplanen som kommer under våren. Därför är det viktigt att vi trycker på och pekar på orimligheterna. Vi kan inte stänga hela sydöstra landet om man tittar på hur satsningarna har sett ut under de senaste 20 åren, säger Gudrun Brunegård.
"Får inte tappa bort landsbygden"
Hon konstaterar att KD har tryckt på för större satsningar på landsbygdens vägnät i flera trafikpolitiska motioner.
– Det läggs mycket pengar på storstadsområdena men man får inte tappa bort landsbygden. Det är trots allt landsbygden som förser storstadsområdena med mat.
Anders Andersson (KD) ställde i höstas en fråga i en skrivelse till Trafikverket där han begärde besked om när bron kunde öppnas. Han välkomnar att bron förbereds för att kunna öppnas för personbilar och vill att bron ska klara av tyngre trafik.
– Att återställa bron till BK2, vilket innebär att traktorer och jordbruksmaskiner kan köra på den, är ett uppdrag som nu utreds och beskedet jag fick var att inför sommaren skulle svar komma från denna utredning, säger Anders Andersson (KD).