Annons:

Sök

Annons:

  • Efter klartecknet – KD och M vill veta när tågen börjar stanna i Mörlunda

    Anders Andersson (KD) vill veta när tågen på Stångådalsbanan börjar stanna vid Mörlunda station. Foto: Pressbild

  • Efter klartecknet – KD och M vill veta när tågen börjar stanna i Mörlunda

    Det står tillfälligt avbrott på den digitala anslagstavlan. Foto: Privat

  • Efter klartecknet – KD och M vill veta när tågen börjar stanna i Mörlunda

Efter klartecknet – KD och M vill veta när tågen börjar stanna i Mörlunda

Länsunionen har gett klartecken för pendeltågstrafik på Stångådalsbanan. Moderaterna och Kristdemokraterna ställer sig mer frågande och riktar flera frågor till majoriteten och Peter Wretlund (S). 

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Pendeltågstrafik är fullt möjligt att införa på Stångådalsbanan. Det visar en utredning som har utförts på beställning av Region Kalmar. Totalt kan det bli tio nya stopp på sträckan. Det handlar om Gullringen och Södra Vi i Vimmerby och Mörlunda och Målilla i Hultsfred. Kalmar väntas få fyra nya stopp: Hansa City, Lindsdal, Läckeby och Rockneby. Utöver det blir det stationer i Ålem i Mönsterås kommun och Ruda i Högsby.

"Gått ut med pukor och trumpeter"

I dag bjöd oppositionsrådet Anders Andersson (KD), vice ordförande i kollektivtrafiknämnden, och Åke Bergh (M), ledamot i regionala utvecklingsnämnden, in till pressträff vid Mörlunda station i samband med att tåget passerade Mörlunda.

Av de tågstopp som räknas upp i utredningen anger regionen att endast Mörlunda idag har plattform som möjliggör tåguppehåll. 

"Majoriteten i Region Kalmar län, den så kallade Länsunionen under ledning av Peter Wretlund (S), har gått ut med pukor och trumpeter och proklamerat att det är ”grönt ljus för pendeltåg på Stångådalsbanan”. Vi kristdemokrater och moderater har inte vågat tolka utredningen lika positivt eftersom den innehåller många förbehåll och en hel del ”stenar på rälsen” om man läser vad som krävs för att starta upp pendeltågstrafiken utmed hela banan, skriver Anders Andersson (KD), vice ordförande i kollektivtrafiknämnden, i ett pressmeddelande. 

"Få till tågstopp i Mörlunda"

När den sittande majoriteten i regionen går ut med information om att det är grönt ljus meddelar Anders Andersson att det är något som man måste ta på allvar. I morgon kommer ärendet upp för beslut på regionstyrelsens sammanträde så Anders Andersson och Åke Bergh riktade ett antal frågor till majoriteten och Peter Wretlund (S), ordförande i kollektivtrafiknämnden. 

"När kommer tågen att stanna för på- och avstigning i Mörlunda? Vi utgår ifrån att man med ”grönt ljus” inte menar gult eller rött. Därför förutsätter vi att majoriteten har en tidplan som innebär att man vet när man tänker genomföra pendeltågstrafik. Med hänvisning till utredningen borde rimligtvis Mörlunda kunna påbörjas före övriga orter eftersom vi här redan nu har en plattform som möjliggör tåguppehåll", skriver Anders Andersson och Åke Bergh i pressmeddelandet. 

Anders Andersson noterar också att det står tillfälligt avbrott på den digitala anslagstavlan som fortfarande fungerar. 

"Det har stått så sedan 2014 då man upphörde med att stanna i Mörlunda. Nu hoppas jag att vi kan ändra på det och få till tågstopp i Mörlunda", säger Anders Andersson. 

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: