Annons:

Sök

Annons:

Fallucka i vägen ska hindra fortkörning i Järnforsen:

En ny typ av farthinder ska införas på riksväg 47 i Järnforsen. Det fungerar som en fallucka som öppnas nedåt om en sensor känner av att bilen kör för fort. Foto: Trafikverket

Fallucka i vägen ska hindra fortkörning i Järnforsen: "Dunkar till i fordonet"

Järnforsen ska förses med ett nytt farthinder i form av ett actibump när det omfattande beläggningsarbetet genom samhället är färdigställt.
 Det är som en lucka i vägen som öppnas när man kör för fort. Farthindret kommer på plats i sommar/höst, säger Johan Falk, projektledare på Trafikverket. 

Annons:

I augusti förra året rapporterade Dagens Hultsfred om att Trafikverket hade planer på att plocka bort en refug i Järnforsen för att ersätta den med en annan fartdämpande åtgärd. 

”Det är en åtgärd som hänger ihop med nästa års beläggningsarbete. Då tittar man alltid över hur vi kan göra förändringar och vad vi ska göra till det bättre. Det är konstaterat att vi ska göra en annan typ av lösning med en hastighetsdämpande åtgärd. Och vad det blir för åtgärd återkommer jag gärna med till våren 2021”, sa Joakim Gimby till DH då. 

Så fungerar actibump

Nu står det klart att Trafikverket satsar på ett nytt farthinder på riksväg 47. Det handlar om en actibump, som bara aktiveras för den som kör för fort och är därför rättvist mot de som håller sig till hastighetsgränsen. 

– Vi hade väldigt stora bärighetsbekymmer och tog bort refugen i höstas för att det blev stora sättningar och hål i vägen. Nu har vi gjort klart med en helt annan lösning. När vi är klara med beläggningsarbetena kommer vi göra en annan hastighetsdämpande åtgärd genom Järnforsen. Det är något som kallas för actibump, säger Johan Falk, projektledare för beläggningsverksamheten i Jönköpings och Kalmar län, och fortsätter:

– Vi sätter ner en låda i asfalten som kontrolleras av en radar. Kör man för fort så faller luckan ner, vilket skapar någon form av farthinder som gör att det dunkar till i fordonet.

Det är inte riktigt klart när farthindret ska utföras men Johan Falk uppskattar att det kommer ske någon gång i sommar eller höst. 

– Det har hängt på när beläggningsåtgärden skulle göras. Beläggningsåtgärden kommer tidigt så vi får se när det sätter igång. Jag skulle tro att det blir sommar/höst. 

Ny asfalt ska läggas på riksväg 47

Falk berättar att Trafikverket har inlett förberedande arbete med att lossa på brunnar och liknande under denna vecka med tanke på att asfalten ska läggas om genom Järnforsen. 

– Det är det första arbetet som vi ska göra innan det stora arbetet inleds vecka 16. Vi börjar då med att fräsa bort den befintliga asfalten plus att vi kommer utföra förstärkningsarbeten på vissa delar av sträckan där vägens bärighet är sämre. Den nya asfalten läggs vecka 17. 

Det nya farthindret kommer med andra ord inte på plats nu när ni utför beläggningsarbetet?

– Nej, vi gör beläggningsarbetet först och farthindret senare. Vi har sett att vi får bäst resultat på det viset. 

Vad ser ni för vinning med det nya farthindret?

– Det är för att vi ska kunna få en bättre hastighetsefterlevnad på trafiken genom Järnforsen. Det är mycket fjärrtrafik som passerar Järnforsen, bland annat tung trafik på väg ut mot hamnen i Oskarshamn. Det är ett vanligt bekymmer med höga hastigheter när en stor väg likt riksväg 47 går genom ett samhälle.

Test på Öland föll väl ut

Det färdas mycket tung trafik på riksväg 47 och Falk ser problematiken med att få förarna att sänka hastigheten. 

– Det har funnits tidigare lösningar med avsmalningar, chikaner och refuger i Järnforsen. Vi testar den här varianten och vi testade den på Öland förra året med gott resultat.

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: