Hultsfreds gymnasium har gjort klart med upplägget för studentfirandet i juni.
Foto: Ossian Mathiasson
Coronapandemin ställer till det för årets studenter som får fira en helt annorlunda student. Tidigare i veckan gjorde Hultsfreds gymnasium klart med upplägget för sommarens studentfirande som helt klart påminner om fjolåret. Det blir utspring klassvis och varje elev får biljetter till två anhöriga som får uppleva utspringet på plats.
– Upplägget kommer likna föregående läsår men eleverna kommer få en lite längre stund på skolan på fredagen för att det ska bli en dag med lite mer studentkänsla. Det blir ingen parad, ingen kyrka och inga flak, säger rektor Andreas Ekberg och fortsätter:
– Det blir andra aktiviteter som vi kan göra digitalt. Alla klasser får sitta i eget klassrum så vi har en digital konferens med att man kan prata med varandra, göra små uppträdanden för varandra, få stipendier utdelade och hålla tal för alla samtligt.
Utspring på två platser
I fjol satsade Hultsfreds gymnasium på utspring från 08 på morgonen till 17 på eftermiddagen. Varje klass kom en kvart innan utspringet, sprang ut och lämnade därefter skolan.
– Det blev en väldigt kort dag ur elevperspektivet. Ett önskemål från eleverna har varit att utspringet inte ska vara så utdraget och det löser vi genom att skapa två utspringsscener i stället för en. Vi har slagit ihop små klasser så det blir som en normal klass. Vi har haft en lottning om vilken ordning som man ska ha utspring, säger Ekberg.
Det blir utspring från både A-huset och långsidan på C-huset. Första utspringet är klockan 13.30 och sista 15.15.
– Vi har precis börjat kolla var det ska vara någonstans. På det viset kan vi kan använda två olika parkeringsplatser, den vid Hagadal och den bakom kommunhuset.
Hur blir det med livesändningar?
– Vi kommer livesända utspringen, men inte det som händer i skolan innan dess. Det som händer på skolan livesänds för studenterna, det blir som ett digitalt möte.
"Den bästa lösningen"
Gymnasiet hade trerättsmiddagar för årskurs 3-eleverna i fjol, men det blir inte så i år.
– Vi ser inte i dagsläget att vi klarar av att genomföra det. Vi behöver undervisningstiden för årskurs 1- och 2-elever och för vissa årskurs 3-elever. Vi har skjutit fram betygsdatum för att kunna ha skola så långt det bara går. Det har blivit svårare för vissa elever att nå målen och betygen som de strävar efter. Vi har också organisatoriska problem om vi ska ha inne alla ettor, tvåor och treor och samtidigt ordna något schemabrytande vad gäller personalresurser och matsalens kapacitet. Vi kommer lägga lite mer kraft på att få till någon mentorsdag med eleverna där lärarna får hitta på något utanför skolan som blir coronaanpassat.
Vad tycker du om lösningen?
– Utifrån förutsättningarna är det den bästa lösningen. Jag tror att det kommer bli bra att eleverna kommer uppskatta att kunna vara tillsammans även om det blir digitalt. Jag tror att det kommer skapa en bra känsla på sista dagen.
– Vi strävar efter att göra det här så bra som möjligt. Vi tror att eleverna har förstått att vi inte vill dem något ont utan vi försöker samarbeta med dem. Vi har haft flera möten där de har fått komma med tankar och åsikter om hur de vill ha det. Det finns en stor förståelse hos eleverna.