Spadarna sattes i marken den 4 september. Åsikter, förhoppningar och farhågor har det funnits gott om.
Hela projektet beräknas vara klart först sommaren 2023. Ahmad Marwan Alassad som driver Kungen Restaurang är redan orolig för verksamheten och framtiden.
– Kunderna har blivit färre. September var lite bättre, eftersom det just börjat, oktober förlorade vi stora pengar, säger han.
Vill du uttala dig om hur mycket?
– Försäljningen har minskat 60-70 procent. Sedan ett par dagar finns en gång mellan oss och gågatan, jag vet inte hur den kommer påverka. De kunder som kommer säger att det är svårt att ta sig hit. För de flesta kunder kommer med bil och det går inte nu.
Hur orolig är du för verksamheten?
– Mycket. Mer och mer för varje dag som går och jag ser hur mycket jag förlorar. Jag står med hyra, personal och elkostnader. Jag måste ju dessutom ha alla maskiner igång för att kunna laga mat, i fall att det kommer kunder. Jag köpte det här för att hjälpa svenska samhället, nu tycker jag kommunen ska ersätta mig för förlusterna, säger Ahmad Marwan Alassad, som säger sig behöva gå till banken och låna pengar om två månader.
Är det rent av risk för nedläggning?
– Ja, om det fortsätter så här måste jag stänga, säger Ahmad Marwan Alassad.
”Bara vi får ihop till hyran”
I korsningen ligger Röda Korsets second handbutik Kupan. Där har försäljningen också minskat. Och det rejält, enligt Gunilla Sävenstrand i styrelsen.
– Ja, ett par tusen kronor i veckan. Arbetet, som tvingar att kunderna går runt, påverkar spontanbesöken. Man ser inte affären naturligt. Framför allt märker vi en nedgång fredagar. Då var det ju torghandel tidigare och folk passade på att besöka Kupan samtidigt. Men torghandeln finns ju inte heller nu, så det är precis dött, säger hon.
I Röda korsets fall kan man heller inte tänka att det kärvare läget med ökade kostnader för räntor, el, bränsle och mat påverkar köpintresset negativt, utan det brukar snarare ge begagnatmarknaden ett uppsving.
– Ja, så är det, vi kan inte dra den parallellen, säger Gunilla Sävenstrand.
Vad tänker du kring att det är ett drygt halvår kvar tills allt ska stå klart?
– Jag hoppas att vi får ihop till hyran, den är ganska hög. Vi får inte gå med förlust, för då bestämmer Röda Korset centralt att lägga ner affären och det vore väldigt olyckligt för vi gör en stor samhällsinsats på flera sätt. Samtidigt som många jobbar i affären ideellt, så det är viktigt socialt, säger Gunilla Sävenstrand.
”Svårframkomligt i hela Hultsfred”
På gågatan springer vi på Mats Carlsson, hans tankar går till näringsidkarna runt omkring.
– Det borde kanske planerats lite bättre för deras skull. Det är svårframkomligt i hela Hultsfred nu, tillägger han. Annars har jag inte tänkt så mycket på just det här bygget, mer än att jag skulle värdesätta om det kom upp en skylt som visar hur det blir när det är klart. Det är inte ovanligt vid sådana här byggen ser man på andra håll. Annars tycker jag det är bra när det satsas.
Varnade tidigt för sämre tillgänglighet
Johan Gardelöf, som äger klädbutiken Zaags tillsammans med familjen, befarade tidigt att ombyggnationen av Tors Plan skulle påverka tillgängligheten och att det skulle slå hårt mot näringsidkarna i området.
Hur har det gått så här långt?
– Det är betydligt mindre försäljning, utan att kunna säga exakt hur många procent. Vi märkte direkt när arbetet påbörjades att många kunder försvann. Vi missar i synnerhet de spontana kunderna i och med att Storgatan stängts av. Man undviker helt enkelt området.
– Sedan vet vi förstås inte skillnaden mellan sämre tillgänglighet och dåliga tider, det kanske också påverkar, tillägger han. Men jag står fast vid att jag inte tycker kommunen tagit hänsyn till de verksamheter som är här. Man har inte tagit till sig av våra synpunkter.
Har du något konkret förslag?
– I städer ser man ju ofta tillfälliga gångbroar och annat. Jag tycker det borde gått att bygga och samtidigt se till att tillgängligheten varit bättre.
Långt att gå
På andra sidan Storgatan ligger livsmedelsbutiken B.R.O Food. Enligt Abdulelah i butiken har man inte påverkats så mycket.
– Bara lite, vi har våra stamkunder. Däremot tycker kunderna att det blir långt att gå mellan bilen och butiken sedan parkeringarna utanför tagits bort, säger han.
Inge och Inga-Lill Larsson bor i Hultsfred och tänker att det blir bra när det är färdigt.
– Det ser vi fram emot. Men det tar ju sin tid. Det är inte roligt nu för de med butiker runt omkring, säger Inge Larsson.
Projektet kostar 18 miljoner
Den sträcka längs Storgatan som gränsar till Tors Plan kommer att stängas av för trafik, vilket medför att biltrafiken kommer att ledas om. Genom att stänga av delar av Storgatan skapas ett stort och sammanhängande torg.
– Tanken är att binda ihop Mimerparken, gågatan och Köpingsparken och att skapa säkra passager för fotgängare. Huvudfokus är att skapa ett trivsamt torg med möjlighet till gemenskap och aktivitet, säger projektledare Hanna Johansson och byggledare Jennie Konradsson på kommunens hemsida.
Projektet har en prislapp på 18 miljoner kronor, då inkluderar det att vatten- och avloppsledningar byts ut.
Här kan du läsa projektchefens svar på kritiken.