Runt 20 företagare hade anammat inbjudan och samlats i matstudion hos Axelssons i Aby tillsammans med ett tiotal tjänstemän och politiker för att ta del av information under temat AI, eller Artificiell intelligens som det betyder.
– Det är ett hett ämne, som vi försökt skala ner till de företagare som gästar oss idag, sa Frederika Svensson, näringslivssamordnare på Hultsfreds kommun.
– Vi försöker ju ha teman i tiden, så när vi träffades här för ett år sedan var det elfrågan vi utgick ifrån. Den här gången blev det AI-tema, där vi tittar närmare på för- och nackdelar med AI, vad det finns för möjligheter, utrymme och hot med verktyget.
Har kommunen fått till sig funderingar kring AI på något sätt från företagarna?
– Nej, vi har faktiskt inte fått till oss så mycket från näringslivet, om att det finns några hotbilder eller så, utan vi tror att det är många som inte ens gett sig in i att använda verktyget. Så vi vill visa i det enkla, att det kan vara ett komplement, att man kan ta hjälp till vissa saker och faktiskt spara tid, säger Frederika Svensson.
Smart potatisplockarrobot
Johan Klavins underströk att det här med AI egentligen inte är något nytt.
– Utan det är mest att det varit mycket kring det i media på senare tid. Idag vill vi klargöra vad som hänt, varför det är så hajpat nu i media och vad det är man kan göra nu som vi inte kunnat innan.
Han tog värdföretaget Axelssons i Aby som ett exempel.
– Man skulle kunna vilja ha en smart potatisplockarrobot. Men det kanske inte är där man ska börja, utan AI är duktig på att analysera otroliga mängder data kring exempelvis kundbeteenden och varför försäljningen går upp, eller varför den inte gör det, den här tiden på året och plocka fram underlag för att ta beslut i en viss riktning, förklarade Johan Klavins.
Få relevanta annonser
Han kunde också ta några konkreta exempel från våra inköpsvanor, där man får riktade erbjudanden grundat på tidigare inköp.
– Det är AI-genererat på beteende. Det kan man tycka olika om. Man kan inte välja bort annonser på exempelvis Facebook, däremot kan man välja bort annonser som inte passar mig alls, eller tvärt om få annonser som baseras på mitt beteende, så jag får annonser som faktiskt är relevanta för mig.
Ser olika ut i olika branscher
Johan Klavins tror det ser väldigt olika ut var företagarna står i detta.
– Beroende på vad man jobbar med. Jobbar man med olika digitala branscher och mycket med sociala medier så har man kanske koll och hänger med i detta, men på en klassisk tillverkningsindustri kanske man inte har koll på varför man skulle vilja ha det här.
Vad är ditt råd till företagarna här idag?
– Det finns mycket som AI är stark på, man behöver inte sitta och analysera flera Excellsidor och siffror från flera år tillbaka för att få fram önskade uppgifter, utan man kan be ett gratisverktyg på datorn. Men så hittar den på saker om man inte är försiktig. Det är nackdelen. För att veta vad det är tycker jag absolut man ska prova vad den kan och inte kan.
Avslutades med en twist
Det blev en avslutande twist på Johan Klavins föredrag. Det ingen av besökarna visste innan var att han tagit fram runt 90 procent av materialet med hjälp av AI.
– Och alla bilder utan fyra har AI skapat utifrån det jag bett om. Jag hoppas att företagarna tycker det är häftigt och vågar prova själva, sa han.