Annons:

Sök
FÖRETAG HAR INTE FÅTT BETALT –

Rör sticker upp ur gruset, arbetet har stannat av. Nya restaurangen har inte blivit klar som det var tänkt. Foto: Lotta Madestam

FÖRETAG HAR INTE FÅTT BETALT – "TRODDE DET VAR SERIÖST"

Arbetet är utfört, men betalningen reducerad. Flera underentreprenörer säger sig inte ha fått fullt betalt för sitt arbete på nya restaurangen.
– Ska vi fortsätta ska vi ha betalt i förskott, säger en drabbad företagare.

I oktober tog bygget av nya restaurangen vid handelsområdet fart på allvar – men sedan årsskiftet har det inte hänt något. Ägaren Pål Wingrens förklaring är att kalkylerna inte hängde ihop med kostnaderna.

Enligt flera underentreprenörer, både lokala och regionala, som vår tidning talat med har man inte fått betalt för utfört arbete.

– Allt kändes förtroendeingivande med ett starkt bolag. Vi har fått runt 75 procent av det vi fakturerat. Vi kände oss tvungna att säga ja för att få något. Vi låg ute med 100 000 kronor i material, säger en företagare, som likt de andra väljer att vara anonym.

Ägaren påstår sig ha gjort en uppgörelse som alla parter är nöjda med. Hur vill du kommentera det?

– Vi har i alla fall inte skrivit på att vi nöjer oss med 75 procent. Resten finns kvar som en fordran.

Vad har ni fått för förklaring?

– Ägaren skyller på att det gjorts en budget som överskreds. Jag kan bara prata för egen del, men vi höll i alla fall vårt pris, säger företagaren.

Ytterligare en firma bekräftar att de fått betalt för material, inte för gjorda timmar.

– Vi har fått lite mer än 75 procent, för vi godtog inte mindre.

Vad betyder det här för företaget?

– Att jag fick jobba gratis. Vi är en liten firma, vi går inte i konkurs, men det betyder att jag får jobba in beloppet på kvällar och helger någon annanstans.

"Trodde det var seriöst"

Ytterligare en drabbad företagare lyckades, som han säger, tigga till sig lite mer än 75 procent.

– Jag trodde det här var seriöst, det kändes bra. Jag fakturerade i slutet på förra året, i år har vi inte gjort några jobb, utan vi har plockat med oss alla våra grejer.

– Det här är väldigt synd för jag tror att restaurangen hade gått bra, det finns inget i utkanten av Hultsfred.

Är du nöjd med den uppgörelsen?

– Han kör bara fula grejer och säger att han ska gå i konkurs om man inte tar budet. Så jag ville ha lite i alla fall, så man får ihop till i alla fall sina omkostnader, säger företagaren.

Hur påverkar det här ditt företag?

– Det är tråkigt att göra ett jobb och inte ens få ihop till material och personalkostnader. Vi går inte under, den bufferten har vi sedan innan, men det är inte målet att göra gratisjobb. Då hade jag hellre åkt hem till mig själv och gjort jobb. 

– Det känns även tråkigt för de anställda som känner att de inte dragit in till verksamheten, samtidigt som det inte är bra reklam heller, när man inte fått göra klart.

Vad tänker du kring förklaringen att kalkylen inte hängt ihop med kostnaderna, att det är därför arbetet stannat av?

– Inte vad det gäller vår del, vi har inte gått över budget. Jag vet vad vi lämnade anbud på och arbetsledaren har gjort ett bra jobb, han har snarare fått ner kostnaderna, om du frågar mig.

Är ni intresserade av att fortsätta er del av arbetet när det blir aktuellt?

– Ska vi fortsätta ska vi ha betalt i förskott, säger en drabbad företagare.

En annan är inne på samma linje:

– Han får inget gjort innan han betalar.

– Vi vill ha de sista procenten från det vi fakturerade förra gången innan vi åker dit igen, blir ett annat svar.

Det finns också företagare som tycker annorlunda, som exempelvis minskat sitt krav.

– Vi fakturerade en procentsats till material. Ägaren tyckte den var för hög, att de fick betala för mycket i förskott, så vi minskade den. Jag ser inga konstigheter med det, utan jag räknar med att få mina pengar. Det är för lite pengar att bråka om för ett så här stort bolag, säger han.

Här kan du läsa ägaren Pål Wingrens förklaring till varför arbetet stannat av.

Här kan du läsa om krögaren Stefan Johanssons planer för sommaren.

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenshultsfred.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: