Lars Rosander, centralt i bilden, ser inga fördelar med att gå samman med en annan kommun.
Foto: Jakob Karlsson
Kommunutredningens slutbetänkade lämnades in till regeringen på onsdagen. En mängd förslag föreslås och utredningen slår fast att en kommun bör vara minst 20 000 invånare.
Det når varken Vimmerby eller Hultsfred upp till.
Lars Rosander (C), kommunalrådet i Hultsfreds kommun, vill inte att kommunerna går samman.
– Jag delar inte den bilden, men jag är positiv till att underlätta samverkan mellan kommuner. Vi har börjat samverka en del, vi har gemensam nämnd med Vimmerby och teknisk förvaltning tillsammans med Högsby. Vi samarbetar med andra kommuner också och det finns mer att samverka kring. Jag tror mycket på samverkan, men jag tror inte att man vinner på att slå ihop fattiga kommuner. Kortsiktigt blir man av med skulder, men jag ser en större fördel och möjlig framgångsfaktor genom att samverka med de kommuner man kan se nytta av, säger han och fortsätter:
– Geografiskt avstånd förändras inte av att man går samman. Det skulle kunna bli långa avstånd. Kan man istället samverka och samnyttja resurser ser jag större fördelar.
Vilka är nackdelarna som du ser det?
– Demokratin, tycker jag. Hälften av de förtroendevalda i respektive kommun skulle försvinna och det gör kommuninvånarnas chans att styra mindre. Sedan, som sagt, de geografiska avstånden. Där har vi visserligen en större fördel än kommuner i Norrlands inland, men jag tycker man ska vara nära verksamheten.
"Tendens att svälla"
Lars Rosander menar att Vimmerby och i viss mån Högsby skulle kunna bli aktuellt att bilda gemensam kommun med, även om han ser det som mycket avlägset.
– Rent geografiskt och hur vi samverkar i dagsläget är det de två. Men det är inte aktuellt. Vi tittar vidare på mer samverkan och diskuterar olika tänkbara möjligheter.
Finns det några fördelar med en gemensam kommun?
– Nej, jag ser inga fördelar med det. Det är bättre som det är. Till viss del organisatoriskt, men det ger också en tendens att svälla. Jag ser inga uppenbara fördelar, varken ekonomiska eller andra. Det har kommit många utredningar och rapporter om det här genom åren och jag tänker på en från 2006 särskilt. Det var RKA, rådet för främjande av kommunala analyser", som påvisade att effekten ger små skillnader. Det beror inte på kommunstorleken hur väl en kommun lyckas. Att slå samman kommuner är ingen universallösning.
Om det skulle bli verklighet – vad skulle namnet kunna bli?
– Lennart Beijer föreslog en gång Bullerby kommun. Men jag har inget förslag, säger Rosander.
"Kan slå olika"
Just förslaget om att kommuner som slås ihop kan få avskrivna skulder är Rosander mycket tveksam till.
– Jag delar inte alls den bilden och tycker inte att det ska avgöra. Det kan slå väldigt olika. För en kommun som investerat mycket kan man gynnas, men en kommun som verkligen försökt snåla och spara kan missgynnas. Annars tycker jag att det finns många bra förslag i utredningen och vi får se vad som blir verklighet när det har processats.
Delen med minskade studieskulder är han däremot positiv till.
– Det kan vara ett sätt att kunna attrahera arbetskraft. Det är inte den enda lösningen, man behöver hitta arbete åt medföljande sambo eller make, men det kan underlätta rekrytering och kommande pensionsavgångar. Det är positivt.