"Vi behöver mer systematiskt analysera de betygsavvikelser som funnits över tid för att ta reda på om avvikelserna år motiverade eller inte", säger gymnasiechef Elisabeth Kling.
Foto: Lotta Madestam
Hultsfreds gymnasium var en av 30 skolor som valdes ut för en kvalitetsgranskning. Det mot bakgrund av att den statistiskt visat ihållande avvikelser i betygssättning i förhållande till resultaten på de nationella proven mellan läsåren 2014/15 och 2018/19, enligt Skolinspektionen.
Under två dagar i november genomfördes därför intervjuer med rektor och lärare, med fokus på naturvetenskapsprogrammet och samhällsvetenskapsprogrammet, i syfte att ”skapa långsiktiga förutsättningar för rättvis och likvärdig betygssättning”. I både ämnen med och utan nationella prov.
Beslut från myndigheten
På måndagen presenterades beslutet, där Skolinspektionen bedömer att rektorn i låg utsträckning kan förklara vad som påverkar och orsakar de långvariga avvikelserna i betygen.
Myndigheten bedömer också att rektorn i låg utsträckning ser till att relevanta och väl förankrade insatser genomförs, för att minska omotiverade avvikelser i betygen.
Fortsätta arbeta och utveckla
Elisabeth Kling är gymnasiechef och kommenterar det hela så här på mail:
”Det vi brister i är uppföljningen kring avvikelser i betygsättningen av nationella prov. Vi behöver även mer systematiskt analysera de betygsavvikelser som funnits över tid för att ta reda på om avvikelserna år motiverade eller inte. De menar också att det saknas externa kontakter för att stärka likvärdighetsarbetet i dessa frågor”, skriver Elisabeth Kling som också lyfter fram att granskningen även visar att man har skapat förutsättning för likvärdighetsdiskussioner inom skolan.
Hur går ni vidare nu?
”Vi kommer fortsatt att arbeta och utveckla dessa delar som Skolinspektionen har identifierat”, säger hon.
Senast i augusti ska skolan redovisa vilka förbättringsåtgärder som vidtagits utifrån de identifierade utvecklingsområdena och resultat av dessa åtgärder.