Annons:

Sök

Annons:

VÄNTAN ÄR ÖVER – DÅ BÖRJAR NY BRO BYGGAS ÖVER EMÅN

I slutet av februari är tanken att arbetet ska börja med att lägga en ny tillfällig bro över redan befintliga bron i Lilla Aby. Foto: Lotta Madestam

VÄNTAN ÄR ÖVER – DÅ BÖRJAR NY BRO BYGGAS ÖVER EMÅN

Väntan har varit lång, men nu är byggnationen nära. I slutet av februari är tanken att en ny tillfällig bro ska börjas byggas över den redan befintliga bron i Lilla Aby. 
– Målsättningen är att komma igång senast måndagen den 27 februari, säger Staffan Isaksson, nationell samordnare av byggnadsverk i region syd och väst på Trafikverket. 

Annons:

Den unika träbron över Emån i Lilla Aby utanför Målilla stängdes av i augusti 2020 efter att en träbalk vid ett stöd knäckts. Bron undersöktes och en rekommendation av åtgärder för att återställa bron för lättare trafik togs fram. Bron återöppnades för personbilstrafik och med begränsad bredd för att inte belasta den skadade delen av bron i mars 2021. 

Tung trafik har varit förbjuden i två och ett halvt år och brons begränsade bärighet slår hårt mot de lantbrukare som använder bron för att transportera tung last. 

Att förstärka och återställa bron till dess tidigare standard (BK2) är inte genomförbart utan det bästa alternativet är att anlägga en modern provisorisk bro uppe på den befintliga bron. 

Nu kan vår tidning berätta att den efterlängtade brobyggnationen är i sikte. 

– Att få till en tillfällig bro har varit vår strategi den senaste tiden och vi börjar närma oss att arbetet kan påbörjas vid bron. Förhoppningsvis kan arbetet dra igång inom ett par veckor. Datumet som vi förhåller oss till är måndagen den 27 februari, säger Staffan Isaksson. 

Högre bärighet än tidigare

Den skylt som har kommit på plats i anslutning till riksväg 34/47 visar att arbetet ska hålla på till vecka 24, det vill säga i mitten av juni. Staffan Isaksson hoppas att det går fortare. 

– Förhoppningen är att den tillfälliga bron ska vara monterad och klar någonstans kring påsk. När man väl har kommit igång med arbetet så bör vi ha en mer exakt tidsplan. Bron kommer vara helt avstängd under byggnationen, säger Staffan Isaksson. 

Det blir en bro som spänner över hela vattendraget och läggs ovanpå den befintliga bron som inte längre kommer vara i bruk.

– Den nya, tillfälliga bron kommer ta all trafiklast och vi bygger nya landfästen ömse sidor av Emån. 

Den nya bron kommer förses med bärighetsklass 1 (BK1), vilket innebär axeltryck på tolv ton och boggitryck på 18 ton. 

– Det blir en högre bärighet än vad den befintliga bron hade innan den blev begränsad så det är klart att det blir en förbättring. 

 "Viktigt att den fungerar som den ska"

Trafikverket har i flera års tid utrett frågan om bron i Lilla Aby och gläds över att arbetet snart är igång. 

– Det kommer naturligtvis kännas väldigt bra när bron är på plats och man kan släppa på tung trafik igen. Det är viktigt att bron fungerar som den ska göra. Vi hoppas att arbetet ska flyta på och att det inte dyker upp några överraskningar utan att man kan påbörja och genomföra det här arbetet och att bron kan öppnas så fort det går.

Information håller nu på att gå ut till markägare som påverkas av det omfattande arbetet.

– Det är viktigt att vi får ut informationen och att vi får in alla godkännanden som behövs. Det har varit väldigt många utmaningar med bron och vi är medvetna om att behovet är stort. Det känns jättebra att det går åt rätt håll.

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: