Det är snart tre år sedan olyckan hände på platsen, där en bilist krockade med en järnvägsbom vid den smalspåriga järnvägsövergången. Av olika anledningar har det inte blivit åtgärdat.
– Vi drabbades faktiskt av två kollisioner på kort tid, så det kördes sönder riktigt ordentligt, säger Dennis Blomfeldt i Föreningen Smalspåret Växjö-Västervik.
– Största anledningen till att det inte blivit åtgärdat stavas corona. Entreprenadfirman som gör bomdriven har varit hårt utsatt och fått prioritera andra arbeten på ”den riktiga järnvägen”, så vi har fått stå tillbaka med all rätt. Signaltekniker är en bristvara plus att det varit komponentbrist för det är väldigt specifika grejer som används.
Demolerat vid krocken
I tisdags påbörjades arbetet med att gräva för nya fundament. Det stora är till bomdrivet som blev helt demolerad vid krocken.
– Vi byter alla fyra bommarna, för annars åker de upp och ner i olika hastigheter och för att undvika att det är olika ström i de gamla och nya, säger Fredrik Nyström.
Modernare och säkrare
Vägsignalerna blir samtidigt lite modernare och flyttas lite längre in för att höja trafiksäkerheten.
– Vägen har blivit bredare med åren, så de har kommit för nära vägbanan. På ena sidan sitter stolpen i direkt anslutning till trottoaren, så om man cyklar där kan man få vägsignalen i huvudet, berättar Fredrik Nyström.
Dennis Blomfeldt är väldigt tacksam över att det nu blir åtgärdat.
– Ja, det är väldigt skoj att vi nu lyckas få det gjort, att firman som gör det åt försäkringsbolaget har lyckats prioritera oss. Det ser väldigt tråkigt ut när bomdrivet är påkört och står på sniskan. Det ser nedlagt och dåligt ut.
Arbetet beräknas vara klart om en-två veckor.