En 300 kvadratmeter stor tillbyggnad har knutits samman med det befintliga kontoret på Norra Oskarsgatan i syfte att effektivisera.
Fastighetschef Mikael Pettersson beskriver det som en trestegsraket, där första steget var att kommunens fastighetsavdelning och bostadsbolaget slog samman januari 2020.
– Vi var trångbodda och framför allt satt personalen på flera ställen: i kommunhuset, på Andersbovägen och här på Norra Oskarsgatan så det var svårarbetat, det blev tungrott.
– Andra steget var att flytta driftsteknikerna hit och som ett tredje och sista steg sitter också ingenjörerna här, så vi har kapat hyran på andra ställen och investerat här för att få ihop den här effektiviseringen som det blir av att arbeta på samma ställe, berättar Mikael Pettersson.
Hur stor investering rör det sig om?
– Vi hade 12,2 miljoner kronor i budget, totalt för allting inklusive ny parkering. Kostnaderna slutade på 13,3 då allting blivit dyrare och att vi fick dra en helt ny servisledning hit in, som vi inte hade räknat med. Det visade sig när vi började gräva.
Inflyttade och klara
Grävskopan sattes i marken i november förra året, nu är satsningen klar och verksamheten inflyttad sedan ett par veckor tillbaka.
Den nybyggda delen består av elva arbetsrum, i storlek med de i kommunhuset, personal- och teknikrum och ett nytt konferensrum, medan det gamla byggts om till en gemensam matsal för hela driften.
– Med mer driftspersonal på plats behövs de utrymmena för personalmatsal och omklädningsrum. Vi har också en ny, ändamålsenlig parkering, den gamla var alldeles för liten, säger Mikael Pettersson.
Hur skulle du säga att det här kommer kommuninvånarna till nytta?
– Ambitionen är att vi ska bli ett effektivare företag och kunna ge bättre service när vi sitter samlade på en plats. Nu kan vi ta emot våra besökare på ett bättre sätt, dels att det är handikappanpassat och tidigare tog vi emot besökarna i en jättevarm utbyggd glasbur, nu tar vi emot där det är drägligt att vara. Vi hade dessutom vårt konferensrum, som ska vara tillgängligt för alla, i källaren. Vi hade ingen hiss dit, dessutom vid händelse av brand hade man fått klättra ut genom fönstren, det var inte bra i en publik lokal.
Samma säkerhet som i kommunhuset
Den nya och gamla delen har byggts samman med den, som Mikael Pettersson säger, mer ändamålsenliga kundmottagningen. Där besökarna tas emot av personal som i en sluss, för att lotsas vidare till rätt person.
– Vi vill ha samma säkerhet för vår personal som i kommunhuset, berättar Mikael Pettersson.
Vad tycker du personligen om det färdiga resultatet?
– Det är jättefint. Allt som är nytt är ju fint.
Mattias Westrin, energiingenjör är också nöjd, i dubbel bemärkelse.
– Även ur ett energiperspektiv, säger han. Vi har fått det jättebra här. Vi satt inte illa på kommunhuset, det är fina kontor där också, men fördelen här är att vi kommer nära våra kollegor. Det underlättar förstås och det sparar många resor.