Annons:

Sök

Annons:

  • Tappade bort nycklar till 200 lägenheter – hyresgäster fick vänta månader på nytt lås

    I slutet av april försvann huvudnycklar till drygt 200 av Hultsfreds Bostäders lägenheter. Först i augusti hade alla drabbade hyresgäster fått nytt lås. Foto: Ossian Mathiasson

  • Tappade bort nycklar till 200 lägenheter – hyresgäster fick vänta månader på nytt lås

    Lars Johansson (bilden) är tillsammans med Lars-Birger Rydén två av de hyresgäster som drabbats. Lars-Birger fick dessutom vänta till augusti på att få sitt lås utbytt. Foto: Privat

Tappade bort nycklar till 200 lägenheter – hyresgäster fick vänta månader på nytt lås

Huvudnycklar till drygt 200 av Hultsfreds Bostäders lägenheter försvann i våras. Det har skapat en oro bland drabbade hyresgäster, där vissa fick vänta till augusti på ett nytt lås.
– Det var jätteoroligt att veta att någon annan kunde ta sig in i vårt hem, säger hyresgästen Lars-Birger Rydén.

Annons:

I april upptäckte en anställd på bostadsbolaget att en nyckelknippa med huvudnycklar till sju hyreshus om 214 lägenheter i Hultsfred saknades. Något som tidningen Hem & Hyra var först med.

– Personen hade satt knippan i ett lås och när man kom på det satt den inte kvar, säger fastighetschef Mikael Pettersson och tillägger:

– Vi kan inte veta syftet till hundra procent. Om det var någon med oärliga avsikter eller om nycklarna togs för att man tänkte ”oj, så här får det inte vara, de måste jag ge tillbaka till ägaren”.

Byttes i etapper

Omgående började aktuella lås bytas ut till så kallade Iloq-lås, med en elektronisk nyckel fast i fysisk form. Förloras en nyckel programmeras den om i ett datasystem.

– Det systemet införde vi på huvuddelen av fastigheterna, på bara någon enstaka bytte vi till vanliga cylindrar. Allt är klart, så skulle man nu äga den här nyckelknippan har man ingen nytta av den, understryker Mikael Pettersson.

Fick vänta flera månader

Låsen var dock en bristvara hos leverantören, så bytet fick genomföras i etapper allt eftersom bostadsbolaget kom över lås. De sista låsen ska ha kommit på plats så sent som i augusti.

Lars-Birger Rydén är en av dem på Källerydsgatan som tvingades vänta så länge.

– Vi fick ett papper i brevlådan där det stod att nycklar kommit bort och att låsen skulle ersättas ”snarast”, vill jag minnas att det stod. Men ”snarast” är inte många månader för mig, säger han. Sedan hörde vi inget mer. När det drog ut så långt på tiden borde vi fått ny, löpande information så vi vetat lite mer kan jag tycka, säger Lars-Birger.

Hur kände du under tiden, tills låset blev bytt?

– Det var jätteoroligt att veta att någon annan kunde ta sig in i vårt hem. Jag tycker bostadsbolaget tog för lätt på det. Det får bara inte ta så lång tid att byta låsen när något sådant här händer.

Lars Johansson på Stationsgatan är också kritisk, även om det inte tog så lång tid för han och sambon att få nytt lås.

– Samma dag det upptäcktes var jag ute och rökte på kvällen och fick syn på Securitas. Jag blev nyfiken och frågade om det hänt något. Då fick jag veta att nycklar försvunnit och att de skulle stå där över natten.

”Många äldre oroliga”

Någon information i brevlådan säger sig Lars Johansson aldrig ha fått.

– Jag tycker det borde skickats ut information löpande, och gärna att personal kommit och pratat med oss hyresgäster för att lugna. Det bor många gamla här och de sa sig vara väldigt oroliga. Det var jag också, men jag har en säkerhetskedja till min dörr. Den använder jag aldrig annars, men nu lade jag på den, så jag skulle vakna om någon försökte ta sig in på natten.

Satte in vakter

Bostadsbolaget bedömde att information i brevlådan var mest effektivt, söka upp alla hade inte varit görligt anser Mikael Pettersson, som själv var med och delade ut lappar.

– Det är klart att det var de som var oroliga. Som kanske dessutom skulle resa bort. 

Första natten satte bostadsbolaget som sagt in Securitasvakter som bevakade aktuella fastigheter.

– De var hos oss allt de kunde, så det blev en natt. Det finns inga fler bevakningsföretag här. Vi fick dessutom till oss från kommunens säkerhetssamordnare att inbrott ofta sker första natten om det skulle varit syftet. Vi har lyckligtvis inte hört någon som blivit drabbad, det är ingen i alla fall som hört av sig till oss angående det.

Vad tänker du kring det som hänt?

– Jag tycker det är oerhört tragiskt för våra hyresgäster, som blir nervösa för sin egen säkerhet och egendom. 

Det behövde bytas en bit över 200 lås, hur kostsamt blev det här för bostadsbolaget?

– Det har kostat flera hundra tusen kronor, säger Mikael Pettersson. Nu känns det skönt, ingen har drabbats och vi har släppt det här nu.

Får den här händelsen några följder?

– Inte på grund av detta, men efterhand som våra låssystem blir för gamla och måste bytas av andra orsaker då överväger vi att gå över till elektroniskt system.

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenshultsfred.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: