Annons:

Sök

Annons:

Teliakunder utan telefoni – då ska det vara åtgärdat

Telias nya prognos är att kabelfelet i Mörlunda ska vara klart den 6 november, enligt presschef Irene Krohn. Foto: Privat(Birgitte Grenfeldt

Teliakunder utan telefoni – då ska det vara åtgärdat

Teliakunder i Mörlunda saknar fast telefoni på grund av ett kabelfel. Det har tagit längre tid att åtgärda än vad som först meddelats.
– Nu har vi en ny prognos, säger Irene Krohn, presschef på Telia. 

Annons:

Teliakunder i den södra kommundelen har varit utan fast telefoni sedan den 23 oktober.

Först meddelades att felet skulle vara åtgärdat på tre dagar.

– Nu har det gått tre dagar, men det är fortsatt fel, säger en vars mamma drabbats. Hon har även mobil så hon är inte helt isolerad.

Svaret till kunderna var också att ”om det inte går att laga ska den fasta telefonin tas bort”.

Det svaret har väckt en undran om att det här kan vara en smygnedläggning av det fasta nätet.

Men på den punkten kan Irene Krohn, presschef på Telia, lugna.

– Vi har för avsikt att laga kabelfelet så vitt jag förstår. Vår nya prognos är att det ska vara klart den 6 november. Det är vår förhoppning.

Förklarar bakgrunden

Samtidigt förklarar hon bakgrunden till förvarningen om eventuell nedläggning.

– När det gäller kabelavbrott är det ofta väldigt komplexa fel. Den fasta telefonin är på väg att försvinna i Sverige. Vi har sagt att senast 2026 kommer det fasta nätet vara stängt. Det är inte så många kunder kvar, de försvinner hela tiden, och vi jobbar aktivt med att flytta över kunderna till modernare teknik. Om det då skulle visa sig att det är ett så komplext fel och de här kunderna ändå är planerade att tas bort, då gör man en så kallad akut migrering över till modernare teknik redan nu, för man bedömer att det inte är någon idé att laga för att det är ett så komplext fel.   

Men – så var det alltså inte i det här fallet, enligt Irene Krohn.

Har du någon mer information om vad som hänt?

– Tyvärr inte, inte mer än att det är ett kabelfel. Ofta är det avgrävningar av tredje part, men i det här fallet vet jag inte om det är ett rent fel eller en avgrävning. Jag vågar inte svara på det.

Exakt hur många kunder som berörs och är utan fast telefoni sedan tio dagar kan Irene Krohn inte heller svara på.

– Det behöver inte vara alla, men antalet har jag inte heller lyckats få fram.

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenshultsfred.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: