Annons:

Sök

Annons:

Telia gav fel information – stänger ner fasta nätet:

Trots lugnande besked för en vecka sedan. Telias kunder i Mörlunda blir av med sin fasta telefoni. Presschefen Irene Krohn beklagar den felaktiga informationen. Foto: Privat/Birgitte Grenfeldt

Telia gav fel information – stänger ner fasta nätet: "Kan bara beklaga"

Telia lovade sina kunder att den fasta telefonin i Mörlunda skulle vara tillbaka i veckan efter ett stort kabelfel. Nu är beskedet istället att det fasta nätet stängs ner.
– Jag kan bara beklaga, säger Irene Krohn, presschef på Telia.

Annons:

Telias kunder i Mörlunda har saknat fast telefoni på grund av ett kabelfel sedan den 23 oktober. Undrande Teliakunder fick samtidigt svaret att ”om det inte går att laga ska den fasta telefonin tas bort”.

Men på den punkten kunde Irene Krohn ge ett lugnande besked genom Dagens Hultsfred, att Telia inte hade för avsikt att stänga ner det fasta nätet.

– Vår nya prognos är att det ska vara klart den 6 november. Det är vår förhoppning, sa hon i en artikel som publicerades den 2 november.

Vilseledande information

Istället damp ett nytt brev ner i brevlådan hos berörda kunder i veckan, där Telia meddelade att det fasta nätet kommer stängas ner den 1 december. Istället erbjuds tjänster som bredband och hemtelefoni via mobilnätet.

Brevet är daterat den 1 november, med andra ord en dag innan Telia gav ett helt annat besked till sina kunder.

Hur kunde det bli så här i informationen?

– Först och främst vill jag säga att det är väldigt olyckligt. Jag kan inte förklara varför du fick fel information, men det är helt enkelt så att någon har blivit felinformerad och att vi fortfarande uppfattade det som att tekniker skulle åka ut och försöka laga det. Någonstans på vägen hade man tagit beslutet att det inte gick. Och jag beklagar det, säger Irene Krohn.

Enligt Irene Krohn rör det sig om totalt tio abonnemang som berörs av nedläggning av det fasta nätet. Det är dock inte säkert att alla tio drabbats av kabelfelet.

Kan du se att det här riskerar skada förtroendet för Telia på något sätt?

– Det hoppas jag verkligen inte. Vi har hållit på att avveckla nätet sedan 2009. Vi gör regelbundet kundundersökningar och de allra flesta upplever att de fått väldigt bra information och att det fungerar bra. I det här fallet förstår jag naturligtvis att man blir snopna, de får information via mig i media, sedan får de brevet och så stämmer inte det. Jag beklagar det, det händer inte så ofta. Ofta är det en längre process, där den som berörs får informationen långt tidigare. Tyvärr är nog det här bara ett olycksfall i arbetet.

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenshultsfred.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: