Annons:

Sök

Annons:

Undersökning sammanställd: Så är de äldres betyg på äldreomsorgen

Per-Inge Pettersson och Jonny Bengtsson har presenterat resultatet av den enkätundersökning som genomförts inom äldreomsorgen. Foto: Pixabay/Ossian Mathiasson

Undersökning sammanställd: Så är de äldres betyg på äldreomsorgen

Maten anses sämre än i fjol, likaså möjligheten att komma utomhus. Förtroendet för personalen har ökat medan färre är nöjda med hur hjälpen utförs. Det är exempel på vad som framkommer i den enkät som genomförts inom äldreomsorgen.
– Vi är väldigt stolta över vissa saker, men det finns några punkter där vi måste vara självkritiska.

Annons:

Det säger socialnämndens ordförande, Per-Inge Pettersson (C), som en kommentar till den enkät som genomfördes under våren, som ger en bild av vad de äldre tycker om äldreomsorgen och kommunal hälso- och sjukvård.

Enkäten ger jämförbara siffror då den genomförs samtidigt över hela landet och sammanställningen visar glädjande ett bättre resultat i Hultsfred jämfört med både länet och riket på merparten av punkterna.

– Vi har sjunkit något i den sammanlagda bedömningen av våra särskilda boenden till 83 procent, men det är klart över rikssnittet 78. Hur mycket det har att göra med ”Byggare Bob” är svårt att bedöma, eftersom vi har byggverksamhet. Men vi får inte slå oss till ro och se det som det enkla svaret, utan Marie Pihl som verksamhetschef får ta med sig att det har blivit lite sämre resultat på totalen, säger Per-Inge Pettersson.

Maten sticker ut

En rubrik är bemötande och inflytande. Fler än i fjol, fast färre än 2020 tycker att personalen bemöter dem på ett bra sätt. Färre, 88 procent, tycker att personalen brukar ta hänsyn till åsikter och önskemål om hur hjälpen ska utföras (90 procent 2020 och 96 procent 2022).

Något fler känner förtroende för personalen, 91 procent, men något färre tycker det känns tryggt att bo på sitt äldreboende, 93 procent.

Socialnämnden har grottat ner sig i det man tycker stack ut och lyfter särskilt maten, där nöjdheten hamnat på ett rikssnitt – från att tidigare ha legat flera procentenheter över. 

74 procent tycker att maten smakar bra eller ganska bra (81procent 2020 och 80, 2022) och 73 procent upplever att måltiderna är en trevlig stund (80 procent 2020 och 82, 2022).

– Vi har varit väldigt stolta på den höga siffran 80 procent, som vi vet stack ut positivt när vi jämfört oss med andra. Den stora utmaningen är att få tillbaka det fina omdömet på maten och jag vet att kosten redan reflekterat över vad det kan bero på, säger Per-Inge Pettersson.

Svårare komma utomhus

Enkäten visar också att fler tycker möjligheten att komma utomhus är sämre, där har resultatet sjunkit till 71 procent (73 procent 2020 och 75, 2022).

– Vi kan inte dra växeln att det finns mindre tid, vi har en god grundbemanning på våra boenden och tillgängligheten är bra. Vi har många naturliga fördelar, så självklart skulle man komma ut mer, är Per-Inge Petterssons kommentar. 

Och ännu färre, bara sex av tio, är mycket nöjd eller nöjd med de aktiviteter som erbjuds. (78 procent 2020 och 74, 2022).

– Här är det självkritik som gäller för alla som kan göra förbättringsarbetet. Jag trodde vi skulle vara bättre, för vi är så nöjda med att vi har så många frivilliga. Men det kan vara brist i informationen. Jag klandrar ingen, men någonstans måste man bli bättre i kommunikationsbitarna, så det som anordnas verkligen blir besökt av dem som vill. 

Svårt träffa sjuksköterska

En annan siffra man väljer att lyfta är att endast sex av tio på kommunens särskilda boenden upplever att det är lätt att få träffa sjuksköterska. En siffra som är under rikssnittet, 72 procent.

– Där får vi vara självkritiska, det är den enskilt största avvikelsen där vi inte håller mottet mot riket. Där har vi lite att bita i, säger Per-Inge Pettersson.

Aspedalsgatan omfattas inte av enkäten eftersom bara tolv bodde där vid tiden för enkäten på grund av ombyggnationen.

– Vi kan tycka att svarsfrekvensen är låg, 59,5 procent, men när vi ser att riket har 45 procent får vi känna oss nöjda. Självklart ska man försöka få till så många svar som möjligt, att man tar sig den tiden för det är viktigt i vårt förbättringsarbete, säger Per-Inge Pettersson.

HÄR kan du läsa resultatet för hemtjänsten.

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenshultsfred.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: