Många minns förra sommarens problem med försenade sophämtningar. I år har entreprenören stärkt upp med en extra inhyrd sopbil och tre extra personal.
Foto: Lotta Madestam
Invånare i Hultsfreds och Vimmerby kommun har minnesbilder av överfulla sopkärl förra sommaren. Förseningarna i hämtningen var en följd av fel på sopbilar som tog ett tag att åtgärda och sjukdom bland personalen.
Det är alltid beklagligt när det blir problem, i synnerhet under sommaren när det är varmt ute och man kanske har besök och får mer sopor.
"Det är alltid så att det kan köra ihop sig när det är semestrar och det inte är ordinarie styrka. Det är ju dessutom många fler kärl som ska tömmas eftersom det är sommarhämtningar. Blir det problem så blir de mycket större när det är så många fler kärl som ska tömmas", sa renhållningsadministratör Helene Johansson till vår tidning i augusti.
Används där det behövs
De problemen hoppas GDL:s underentreprenör Börjes Logistik & Spedition AB slippa i år genom att man utökat antalet sopbilar under sommaren. Så den uppmärksamma har kanske lagt märke till att det rör sig en vit bil bland de annars röda.
– Vi hyr in ett fordon som används där det behövs, mestadels i Hultsfred just nu. Så istället för sex har vi sju fordon samtidigt som vi har tre extra personal jämfört med förra sommaren, säger Matthias Romin.
Mer tid på verkstad
De röda bilarna börjar bli till åren, de har använts i åtta år och börjar bli dåliga med fler reparationer som följd. Så den här satsningen är ett sätt att stabilisera verksamheten.
– Det betyder att vi kan gå in med fordonen på verkstad och ändå ha stabilitet i tömningen, så folk får sina tunnor tömda på rätt dag.
Ska köpa in nya fordon
Börjes Logistik & Spedition AB, med säte i Nybro, går in i ett nytt avtal med ÖSK och VEMAB i mars nästa år. Lagom till det köper företaget in sju nya bilar, där en ska gå i Högsby.
– Vi började diskutera den här satsningen redan efter förra sommaren och verkställde det när vi vann upphandlingen.
Vågar du lova att det blir ordning på soptömningen i och med den här satsningen?
– Lova kan jag aldrig göra, för det är människor som sitter i bilarna, de kan bli sjuka och det kan bli fel på många bilar samtidigt. Men, tillägger han, vi har bättre förutsättningar eftersom vi stärkt upp med mer personal och bilar.
Vad innebär det här för er i ökade kostnader?
– Lite ökade kostnader är det, säger Matthias Romin, utan att vilja nämna några summor. Vi gör det för att stärka upp, sopor berör.
Jens Karlsson, projektchef på ÖSK, kan berätta att problemen var utspridda över sommaren och varierade över tid mellan de tre kommunerna Hultsfred, Vimmerby och Högsby.
Hur vill du kommentera att Börjes sätter in en bil till i hopp om att minimera risken att problemen ska upprepas den här sommaren?
”Det handlar även om att befintliga fordon är slitna och risken för driftproblem ökar. Vi är i slutet av avtalsperioden. Logisk lösning att hyra in reservfordon i den tiden av avtalet”, svarar han på mail.
Förra sommaren erbjöds möjligheten att ställa ut säckar bredvid sopkärlen, men det nyttjades knappt alls, enligt Jens Karlsson.
"Under vintern hade vi längre förseningar på grund av väder och sjukdom och då ställdes containrar ut också, men de nyttjades inte heller av kunderna", säger han.