Annons:

Sök

Annons:

Vill se ett specialteam kring elever – hoppas politikerna ska stötta mer

Michael Olsson är lärare och arbetsplatsombud på Albäcksskolan och presenterar sina tankar kring Skolinspektionens beslut och vad han vill det ska mynna ut i. Foto: Tor Olsson

Vill se ett specialteam kring elever – hoppas politikerna ska stötta mer

Det behövs mer resurser och kompetens till Albäcksskolan. Det menar Michael Olsson, arbetsplatsombud, som vill se ett specialteam kring vissa elever, så de får hjälp att komma rätt.
– Jag hoppas på ett bättre och större stöd från politikerna, säger han.

Annons:

Michael Olsson är inte bara lärare på Albäcksskolan, utan han har också mångårig erfarenhet som arbetsplatsombud.

Han minns första känslan när Skolinspektionens beslut kom i januari.

– Först var det lite ”oj det var mycket”, men när vi fick landa så kändes det ändå bra med en genomlysning av verksamheten, så vi ser vad vi gjort för fel så vi kan förändra och förbättra, säger han.

Kan du ställa dig bakom kritiken eller tycker du den är missvisande?

– Det jag tycker är lite tråkigt är att vi gör väldigt mycket för den enskilde eleven, det märker vi när vi jämför oss med andra skolor och kommuner. Albäcksskolan försöker hitta lösningar, vi är elevnära men att det inte alltid skrivs ner, säger han och fortsätter:

– Så vi har pratat om att det till mångt och mycket är det skriftliga som brister från både lärare och rektorer – och just dokumentationsbördan är något lärarna och jag som arbetsplatsombud vill ha mindre av, istället blir det mer dokumentation för alla.

Vill se mer stöd från politikerna

Michael Olsson hoppas på ett bättre och större stöd från politikerna och han välkomnar att grundskolechef Yvonne Nelson sagt att hon ska se över verksamheten ihop med rektorerna och se om det går att få mer kompetens och resurser.

– Det finns elever där vi behöver gå in och stötta och hjälpa, som behöver särskilt stöd och som lärarna lägger mycket tid på. 

Har du något konkret exempel på vad du skulle vilja se för förändring?

– Jag ser att det finns många elever som skulle behöva ha en person med sig hela tiden, som kan hjälpa till att komma rätt. Det hjälper inte med vissa åtgärder ibland, exempelvis att man får gå till kurator. Utan jag tänker mig som ett specialteam, som elevhälsan, där vi får in specialpedagoger och även annan personal som behövs, med rätt kompetenser och rätt resurser. För vi har en del som behöver det extra stödet, som tar mycket tid från lärarna.

Men de resurserna finns inte idag väl?

– Rektorerna jobbar på olika lösningar, de behöver se över först vad vi kan förändra naturligtvis och vill naturligtvis göra ändringar, men jag ser gärna att politiken går in och ser vad de behöver ha för hjälp, så vi får de kompetenser och resurser som behövs. Vi behöver ha ett större stöd.

Stödet måste börja i skolan

I sina båda roller som lärare och arbetsplatsombud återkommer han vikten av mer kompetens och mer resurser.

– Nu var PDV-händelsen förvisso i Örebro, men kan staten och kommunerna på något sätt få in mer resurser och kompetenser till skolorna, så vi kan ta hand om de utsatta eleverna som har det svårt psykiskt, så vinner vi mycket på det. Det är i skolan vi måste börja, hamnar eleverna utanför, kanske i kriminella kretsar kostar de här eleverna ofantliga pengar längre fram. Det vill jag verkligen trycka på. 

Michael Olsson vittnar om att Skolinspektionens beslut blev som en nytändning hos både honom själv och kollegorna.

– Ja, så känns det, säger han. Nu kommer det ju bli bättre efter det här, nu kommer det förändras och vi kommer att hitta lösningar.

Skolinspektionens granskning blev kanske en väckarklocka?

– Ja, lite så. Det är lätt att falla in i de vanliga hjulspåren. Särskilt när det redan är ansträngt.

Vad tänker du då kring det som påpekas och ska åtgärdas. Är det möjligt att få ordning på det?

– Ja, det tror jag. Som jag förstått det kan många av punkterna kombineras. Men det jag också försöker hålla kolla på är att det inte går för fort fram, utan att det verkligen får sätta sig så vi kan titta på det i lugn och ro tillsammans. Sedan förstår jag att det måste ske snabbt, det ska vara klart i augusti, men vi måste ha det i tanken att vi måste kolla på allting, så det inte blir förhastade beslut. Det är viktigt att det reds ut och görs riskbedömningar på förändringarna i verksamheten. För även om vi måste göra förändringarna måste vi göra riskbedömningar för lärarnas skull, vad ändringarna kan medföra för ändringar.

Lärarfackets ordförande räds lärarnas mående. Orkar ni med att ställa allt till rätta?

– Det blir alltid fall där det blir för mycket för lärarna. Verkligheten är att vi alltid har för mycket att göra och lärare är ambitiösa, de säger ofta inte nej, även om de skulle behöva. Det är en av våra uppgifter som fackliga representanter, att försöka hitta lösningar för de som har det för stressigt på jobbet.

– Men, som jag sa, efter mötet fanns det ändå en gnista att försöka – och vi har redan hittat rätt så bra lösningar med de lärare som har mycket, säger han. 

Med tanke på det du sagt, att det skulle behövas ett professionellt team kring vissa elever, finns det de elever som mått dåligt länge och tappat viktig skoltid och kunskap på grund av situationen som är?

– Det beror på hur man ser det, säger Michael Olsson och tar en lång paus som för att tänka efter.

– Vi har en åtgärd som redan satts i bruk. ”Vägen in” har funnits tidigare, men rektorerna har förändrat så det ska gå snabbare till beslut. Innan har lärarna fått anpassa för att eleverna ska få den utveckling de behöver och det har tagit längre tid tills det kommit till ett åtgärdsprogram med särskilt stöd. Fortsättningsvis blir det som det ska, att det utreds snabbare, det ska bli tydligare och det blir mer åtgärder när man ser att det inte funkar, så vi inte tappar värdefull tid. Att det lyfts ifrån lärarna uppskattas förstås från fackets sida.

Skulle du säga att det är kris på Albäcksskolan?

– Nej, det tycker jag inte. Den uppfattningen har inte jag i alla fall, utan det här ska vi försöka lösa.

En erfaren skolledare, som satt sig in i beslutet, säger att hon skulle vara orolig om hon var vårdnadshavare till ett barn på skolan. Hur vill du kommentera det?

– Jag förstår att man blir orolig när man ser de här punkterna, och vi har också fått in uppgifter från oroliga föräldrar, därför är det viktigt med transparensen. Rektorerna skickade ut information om vad som görs så sent som för ett par veckor sedan, så transparensen finns och vill man får man gärna kontakta mig. Skolan ska även bjuda in föräldrar till hösten för att diskutera språkbruket som är en del i det hela. Där måste vi alla hjälpas år, det är inte bara skolans problem.

Vad vill du se för resultat av inspektionen, beslutet och vad det ska mynna ut i?

– När vi fått alla förändringar till hösten hoppas jag att lärarna ska känna sig mer trygga i just ”Vägen in, så när vi lämnat in den ska vi få en utredning, att den ska visa något och att man då ska få hjälp med att lösa den särskilda åtgärden. Vi har många elever med behov, i en del klasser är det fler, i andra färre, säger Michael Olsson.

– Så kan vi få in extra resurser och kompetenser i de klasser där det är mer behov, som går med klassen hela tiden och hjälper de här eleverna med särskilda åtgärder, så skulle det underlätta väldigt mycket för lärarna.

 

Här kan du också läsa:

Skolledare ser extrema brister – här är hennes syn på skolinspektionens beslut

Grundskolechefens svar och vilka åtgärder som gjorts så här långt

Hon känner stor oro för lärarna – "Tänker på det varje dag"

Lärare vittnar om turbulent tid – "Vi ger inte upp utan blickar framåt"

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenshultsfred.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: