Annons:

Sök

Annons:

  • Matbutiken lanserar ny tjänst – hon är ansvarig för nyheten

    Matilda Lockström såg en chans att utvecklas genom att bli ansvarig för Willys e-handel. Hon och åtta kollegor jobbar nu med butikens nya service. Foto: Privat

  • Matbutiken lanserar ny tjänst – hon är ansvarig för nyheten

    Else-Marie Stodell plockar kundernas varor på brödavdelningen. På Willys plockas avdelning för avdelning, inte kund för kund. Foto: Privat

  • Matbutiken lanserar ny tjänst – hon är ansvarig för nyheten

    Så här ser lagerkylen ut, där kundernas ordrar ställs in i väntan på att flyttas ut i skåpen. Det finns 12 frysskåp och 27 kylskåp. Foto: Privat

Matbutiken lanserar ny tjänst – hon är ansvarig för nyheten

Matilda Lockström är ansvarig för Willys nya e-handel. Till sin hjälp har hon åtta kollegor som packar kundernas varor.
– Nyheten har tagits emot väl, förra fredagen hade vi fullt och vi har även flera kunder som redan återkommit med beställningar, säger hon.

Annons:

Näst efter Willys etablering i nya, större lokaler på handelsområdet i Hultsfred var nästa nyhet att gå igång med e-handel.

Första beställningarna kunde läggas på nätet måndagen den 7 mars, med premiär för uthämtning dagen efter.

Hur skulle du vilja sammanfatta första veckan?

– Det har varit jätteroligt och jag skulle säga att det märks att folk har saknat möjligheten till e-handel i Hultsfred. Det har varit ganska mycket folk varje dag som valt det här alternativet, säger Matilda Lockström och fortsätter:

– Förra veckan på fredagen exempelvis, då hade vi fullt. Vi har en begränsning på 30 kunder per dag under en inkörningsperiod, tills vi känner att vi blir lite varma i kläderna. Det handlar ju också om att vi behöver få koll på de andra avdelningarna, hur saker och ting ändras i hyllorna. Visst, det är säkert lite nyhetens behag, men vi har ändå redan sett att folk återkommer. Det måste vara positivt, att de tycker vi gjort deras varor bra, säger hon.

Chans att utvecklas

När tjänsten som ansvarig dök upp tyckte Matilda Lockström att det jobbet lät roligt.

– Jag tänkte att jag ville ta chansen att försöka utvecklas lite, säger hon. Jag har suttit i kassan i sju år innan jag blev brödansvarig för nästan två år sedan. Det här nya är en rolig utmaning.

Utöver Matilda har så här långt åtta anställda lärts upp i sin roll att plocka ihop kundernas varor.

– Jag har bara fått positiv respons, de tycker det är roligt. Det är en liten utmaning att plocka en kunds varor, och det är väldiga riktlinjer på e-handeln – vilka varor man får plocka och vilka datum man får välja. Det som skiljer oss från vissa andra är att vi plockar avdelning för avdelning, inte kund för kund, för att få det mer rationellt.

Vad tror du den här satsningen kan komma att betyda för företaget?

– Det märks som sagt att folk saknat det smidiga att kunna handla på nätet och bara hämta upp. Jag tror det är guld värt för barnfamiljer, som har tajt schema. Och pandemin är ju inte över än, så det är säkert efterlängtat av den anledningen också. Så jag tror det betyder mycket att den här möjligheten finns i Hultsfred. Jag märker att kunderna kommer från hela kommunen, plus även från Vimmerby. Det är jätteroligt.

Fakta

E-handel

Orden läggs dagen innan, för upphämtning nästkommande dag valfritt sju olika tider.

Det finns 12 frysskåp och 27 kylskåp.

Det går in max tre kassar i varje skåp, så en kund kan få flera skåp.

Företag och föreningar som lägger stora beställningar får hämta sitt manuellt, för att inte ta upp för många skåp.

Kunden slår in sitt mobilnummer, som är kopplat till ordern, på en skärm där det aktuella skåpsnumret visas plus att en lampa tänds.

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenshultsfred.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: