Det händer i princip alltid saker på Astrid Lindgrens Värld. Förra året blev satsningen på Bysalen, en helt ny restaurang med plats för totalt 350 matgäster, klar och blev etapp ett i en tvådelad satsningen.
Den nya restaurangen ligger vägg i vägg med vad som tidigare var Majkens restaurangdel. Den revs i höstas och nu pågår byggnationen för fullt för att hinna klart med Villa Linnéa till årets säsong.
– Den nya restaurangen kommer ha ungefär 250 restaurangstolar och blir jämför med vad Majkens var tidigare om man även räknade in uteplatserna under tak, säger ALV:s vd Joacim Johansson.
Satsningen ska stå klar till midsommar och kommer ha ett konferensplan på övervåningen.
– Konferensrummen kommer tematiseras kopplat till Astrid Lindgren. Det innebär att möbler och annat kommer ha kopplingar till Astrid. Vi har fått möbler som Astrid hade i sin sommarstuga och de kommer kläs om i samma ton. Sådant här är viktigt inom storytelling i besöksnäringen, men för oss är det inte påhittat. Det är sant och det gör att vi kan höja upplevelsen och slå an på vad vi kommer från och vad vi är.
Hela 140 miljoner
Den totala investeringen för 2023 och 2024 ligger på hela 140 miljoner kronor.
– En del av det här togs ju redan förra året, men vi ser Bysalen och Villa Linnéa som ett gemensamt paket och det är en riktigt rejäl satsning.
Hur ligger ni i fas?
– Vi ligger bra i fas och det kommer inte behöva forceras utifrån vad vi kan se just nu, utan det går helt enligt plan.
Viktigt ben
Att få till möten och konferenser kan förstås bli ännu ett viktigt ben för Astrid Lindgrens Värld.
– Kortsiktigt tror jag inte det blir ett enormt tillskott resursmässigt, men det kan ge en jämnare beläggning och bygga en stabilare bas av medarbetare för oss. En kock till, en konferensvärd till eller en publikvärd till är otroligt viktigt för oss. Basen av medarbetare är en enorm fördel för oss.
En del stora konferenser är redan bokade inför det här året.
– En del affärskontakter och goda vänner tror att det här blir större än vi någonsin kunnat tro. De menar att man kommer vilja komma till oss för att vi är det vi är, men jag tror att det kan ta lite tid innan vi byggt upp. Vi har inte börjat marknadsföra det fullt ut ännu, men ser redan att vi har ett antal större konferenser inbokade. Det här kommer ju ligga under vårt andra varumärke. Vi vill inte koppla det till ALV eller Pippi, eftersom ALV och Pippi är för barnen.