Annons:

Sök

Annons:

30-SKYLTARNA BLIR KVAR – NÄMNDEN HAR GÅTT IGENOM GATA FÖR GATA

30-skyltarna kommer sitta kvar på gatorna i Virserum då trafiknämnden i Hultsfreds kommun har gjort utredningar för varje gata i samhället. Foto: Lotta Madestam

30-SKYLTARNA BLIR KVAR – NÄMNDEN HAR GÅTT IGENOM GATA FÖR GATA

30-skyltarna i Virserums tätort har varit mycket omtvistade sedan de kom på plats för några år sedan. Nu har trafiknämnden i Hultsfreds kommun gått igenom gata för gata, vilket betyder att 30-skyltarna blir kvar. 

Annons:

Virserumsbon har under lång tid hävdat att Hultsfreds kommuns trafiknämnd inte följer beslut från länsstyrelsen och Transportstyrelsen och låter 30-skyltarna i Virserum sitta kvar inne i samhället.

Jens Karlsson, projektchef på ÖSK, tolkar myndigheternas beslut annorlunda mot vad Göran Berglund gör och säger att de inte har angett att ingen hastighetssänkning får ske. 

”Just nu pågår det arbete som de beslutat att vi ska göra – omfattande utredningar av varje gata som överklagats”, sa Jens Karlsson till DH i april. 

"Känner sig trygga"

De nya beslut som klubbades för en tid sedan avviker något från tidigare beslut men på det stora hela är principen densamma.

Det blir 40 kilometer i timmen på någon enstaka gata men det är 30 kilometer i timmen som gäller, enligt trafiknämndens nya beslut. Dessa föreskrifter träder i kraft i slutet av september.

”Det som trafiknämnden vill slå ett extra slag för är att man utefter denna utredning och de beslut som fattats tagit invånarnas säkerhet och trygghet i högsta beaktning. Trafiknämnden i Hultsfreds kommun anser sig ha en bred grund och känner sig trygga med förvaltningens pågående uppdrag”, skriver trafiknämndens representanter i ett pressmeddelande. 

Bakgrunden till hastighetssänkningarna i Virserum är att man delar in samhället i tre trafikrum. 

”Inom tättbebyggt område utgörs mestadels ett s.k. mjuktrafikrum där både cyklande barn och vuxna är i samma rum som fordon. Där utefter gör man en statistisk kartläggning på olycksrisk samt lämplig hastighetsnivå. Det som är intressant är också vilken procentuell skillnad en sänkning med 10 km/h kan medföra vid en eventuell olycka”, skriver trafiknämndens representanter 

Vena står näst på tur

Hastighetssänkningar i Vena presenterades också på sammanträdet och de kommer bordläggas tills arbetet i Virserum är slutfört. 

”Detta med främsta anledningen för att man ska få en helhet och för att på ett effektivt sätt kunna genomföra övriga orter inom kommunen framöver”, skriver trafiknämndens representanter.

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: