Annons:

Sök
DÅ KAN EN NY TILLFÄLLIG BRO BÖRJA BYGGAS ÖVER EMÅN

Trafikverket har i två års tid utrett frågan om bron i Lilla Aby och kommit fram till att det ska byggas en ny tillfällig bro över den redan befintliga bron. Arbetet kan komma igång vid årsskiftet om allt går som det ska. Foto: Ossian Mathiasson

DÅ KAN EN NY TILLFÄLLIG BRO BÖRJA BYGGAS ÖVER EMÅN

Befintlig träbro över Emån är sedan två år tillbaka skadad med nedsatt bärighet och inskränkningar på trafiken som följd. Trafikverket har förhoppningar om att uppföra en tillfällig bro med start vid årsskiftet. 
– Arbetet fortskrider med att försöka få dit en tillfällig bro, säger Staffan Isaksson, nationell samordnare av byggnadsverk i region syd och väst på Trafikverket.

Det var i augusti 2020 som den unika träbron över Emån i Lilla Aby utanför Målilla stängdes av då en träbalk vid ett stöd hade knäckts. Bron undersöktes och en rekommendation av åtgärder för att återställa bron för lättare trafik togs fram. Bron återöppnades för personbilstrafik och med begränsad bredd för att inte belasta den skadade delen av bron i mars förra året. 

Tung trafik har varit förbjuden i två år och brons begränsade bärighet slår hårt mot de lantbrukare som använder bron för att transportera tung last. 

Att förstärka och återställa bron till dess tidigare standard (BK2) är inte genomförbart utan det bästa alternativet är att anlägga en modern provisorisk bro uppe på den befintliga bron. Det var en nyhet som Dagens Hultsfred rapporterade om i våras. 

– En tillfällig bro är linjen som vi har gått på sedan en tid tillbaka. Vi har tyvärr fått lämna reparationsalternativet då vi bedömde att det inte var genomförbart. Det är fortsatt arbete med att få till en tillfällig bro över Emån, säger Staffan Isaksson. 

Ska spännas över hela vattendraget

Trafikverket har i två år arbetat för att få till en lösning på problemet med bron över Emån och kommit fram till att bron inte klarar av tyngre fordon. Nu vill myndigheten lägga en provisorisk bro över den gamla. 

– Det blir en bro som spänner över hela vattendraget och vi får förstärka upp landfästena. Det blir en ny bro ovanpå den gamla bron som inte längre kommer vara i bruk, säger Staffan Isaksson.

Kommer den befintliga bron rivas?

– Det är inte helt klart. Det kan vara så att man får riva den delvis för att ge plats åt den nya bron. Den gamla bron har inte längre någon funktion när vi får den nya bron på plats. 

Så ser tidsplanen ut

Trafikverkets representant kan inte med säkerhet lämna besked för när arbetet ska komma igång.

– Vi försöker få till det så snart som möjligt och har förståelse för att näringslivet behöver bron och får ta omvägar. Entreprenören har tillsammans med projektören ett förslag framme som vi tror på. En grov tidsplan är att arbetet ska komma igång vid årsskiftet, men vi är inte i hamn med lösning och projektering. 

Hur lång tid kommer arbetet ta när ni väl är igång?

– Det vet jag inte exakt men när det väl kommer igång så hoppas vi att det ska rulla på bra. Den tillfälliga bron kommer i delar och monteras ihop på plats. Arbetet med att få stöden på plats kommer ta tid. 

Bron stängdes av för två år sedan

Trafikverket har i tidigare artiklar hänvisat till att vattentillståndet i Emån måste vara lågt när man vidtar broförstärkningar. Det är inte lika aktuellt längre. 

– Vi är numera inte lika beroende av vattenståndet i och med att vi har tänkt bygga en bro som spänner över hela vattendraget och då blir det inte tal om vattenverksamhet på samma sätt som det hade varit vid reparationsalternativet. 

Vad är förklaringen till att ni inte har kunnat dra igång arbetet?

– Vi måste ha färdiga handlingar framme som är kontrollerade och säkra så det uppfyller kraven som vi har och tar hand om alla laster som kommer belasta bron. Den gamla bron var uppbyggd med sju stöd och den nya bron blir byggd med två stöd, ett stöd på vardera sida om vattendraget. 

Det är två år sedan bron stängdes av, är det rimligt att det ska ta så lång tid för att komma fram till en lösning?

– Man får komma ihåg att det är en väldigt speciell och ovanlig bro som är svår att hantera. Målsättningen var från början att reparera bron för att den skulle kunna öppnas för trafik igen. Tyvärr har det inte funkat. Hade vi fått det i hamn så hade det gått snabbare och varit en bra lösning, men det var för mycket tveksamheter och frågetecken som vi inte hittade lösningar på. Man får någonstans inse att det inte går att garantera vare sig arbetsmiljösäkerheten eller reparationsmetoden. Utredningen har tyvärr dragit ut på tiden och så är det ibland, att man försöker med något som man tror på för att sedan titta på ett annat alternativ. Metoden hade kanske fungerat, men man får någonstans dra en gräns och vi känner inte att vi kommer framåt i den takten som vi hade hoppats på. Då får man helt enkelt gå på nästa alternativ.

"Handlar om att hitta lösningar"

Trafikverket kommer under hösten veta förutsättningarna för en tillfällig bro med motsvarande bärighet. Förhoppningen är som sagt att en tillfällig bro ska börja anläggas kring kommande årsskifte och då tar också frågan om en mer långsiktig, framtida lösning vid. 

– Vi har både entreprenör, projektör och konstruktör med sedan ett tag tillbaka. Nu handlar det om att hitta lösningar på hur man ska kunna genomföra nya bron på ett bra sätt. Den nya bron blir bredare än vad den är nu på grund av den begränsade bredden.

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: