Annons:

Sök

Annons:

Missnöjd Hultsfredsbo får inte stöd mot bilfirma

En kvinna från Hultsfreds kommun är missnöjd efter att ha köpt en begagnad bil av en bilfirma i Södertälje. Foto: Pixabay

Missnöjd Hultsfredsbo får inte stöd mot bilfirma

En missnöjd kvinna från Hultsfreds kommun har anmält en bilfirma till Allmänna Reklamationsnämnden, som inte tycker hon har stöd för sitt krav.

Annons:

Kvinnan köpte en bil från en firma i Södertälje. Dottern, i egenskap av användare av bilen, uppger att hon inte hann hem förrän problemen visade sig.

Enligt anmälan högg bilen plötsligt till och två olika felmeddelanden kom upp, varav ett rörde växellådan. 

En klagan framfördes samma dag till bolaget, som tog emot bilen för felsökning. Reservdelarna skulle komma först en knapp månad senare så dottern fick åka hem utan bil.

Vill ha felen åtgärdade gratis

Bilen har kommit tillbaka, men hugger fortfarande och varnar fortfarande för fel på växellådan och parkeringsbromsen, skriver ägaren i anmälan.

Bolaget vägrar åtgärda felet med parkeringsbromsen, trots tidigare löfte om att laga felet, varpå kvinnan vänt sig till ARN.

Hon vill i första hand att bilfirman åtgärdar felen kostnadsfritt, i andra hand vill hon att köpet hävs med full återbetalning av köpesumman på 38 000 kronor. Hon vill också ha ersättning för utlägg, för bland annat en hyrbil och missat arbete i två dagar.

Motsätter sig kravet

Bilfirman motsätter sig dock kravet med motiveringen att handbromsen går att använda, förutom att en varningssymbol lyser. Bilfirman hävdar att köparen visste om det och skriver i sitt svar att ”köparen hade en bilexpert med sig, som gick igenom bilen och godkände den”.

Bolaget säger sig också bytt en sensor i växellådan. ”Att en gammal bil rycker till när den växlar betyder inte att växellådan är defekt”, skriver man i sitt svar.

Kravet avslås

ARN avslår kvinnans krav med motiveringen att nämnden inte kan se att bolaget brustit i konsumenträttsligt hänseende.

”Utan någon felsökning eller annan oberoende utredning är bilderna tillsammans med övrig utredning enligt nämndens bedömning inte tillräckligt för att XX, mot de uppgifter som bilfirman lämnat, ska anses ha bevisat att det finns något köprättsligt fel på bilen. Hennes krav ska därför avslås”, skriver nämnden i beslutet.

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenshultsfred.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: