Kampen för ett tågstopp i Mörlunda sträcker sig långt tillbaka i tiden. Enn Johari var entusiast redan då och för ungefär ett år sedan aktualiserades frågan på allvar igen, nu tillsammans med Maria och Billy Ullaeus som också såg ett behov av ett tågstopp på orten.
Resultatet blev Arbetsgruppen för tågstopp och Facebookgruppen ”Stanna tåget i Mörlunda”, som nu har drygt 200 medlemmar.
– Vi har vi skrivit till Trafikverket, som var positiva till ett stopp, vi har jobbat med en skolklass som ville ta sig till Kalmar på skolresa och kampanjat på Virserums marknad i upptryckta tröjor, säger Enn Johari.
Kommer inte längre
I och med förra veckans beslutet i Region Kalmars kollektivtrafiknämnd, där en majoritet av politikerna sa nej till ett tågstopp i Mörlunda, avslutar eldsjälarna sitt arbete och arbetsgruppen avvecklas.
– Vi känner att vi kommer inte längre. Men vi känner oss inte som några loser. Det kan däremot de partier göra som tvärvände i sin negativa åsikt, när vi hade ett informationsmöte med politiker närvarande två veckor före valet – och nu har vänt tillbaka igen. I våra ögon är de losers. De har nämligen förlorat det viktigaste man har, sin trovärdighet, säger Enn Johari.
”Döljer verkligheten”
Han, Maria och Billy menar att man med teoretiska resonemang kan visa att det absolut inte går att stanna tåget i Mörlunda två minuter.
– Men man döljer att i verkligheten finns det betydligt större tidstjuvar i form av bristande underhåll på tåg och räls, ändå funkar det ju nått så när.
Gruppen säger sig inte vara några tågfanatiker på något sätt, utan de vill bara kunna ta sig fram med kollektivtrafiken. Därför presenterade de ett nytt förslag på tisdagen.
– Lägg ner all tågtrafik på Sångådals- och Tjustbanan och satsa på bussarna istället. Det värsta är att de räknar på sina minuter, men väldigt, väldigt ofta kommer man till Hultsfred eller Berga för att ta sig där ifrån och då får man veta att det är ersättningsbuss. Då missar man garanterat Stockholmståget, för bussen kör aldrig in tågtiden. Då kan man ju lika gärna köra buss hela tiden.
– Resultatet blir ett säkrare resande och bränsleförbrukningen sjunker från tio till tre liter per mil. Det alternativet skulle kunna funka och folk kan ta sig någonstans.
Lämnar Mörlunda
Mitt i allt det här har Maria och Billy Ullaeus bestämt sig för att flytta från orten och kommunen.
– Vi behöver kunna ta oss till Mönsterås, Kalmar och de trakterna. Som läget är nu tar det tre timmar enkel resa. Man ska hinna ner, träffa familjen, gå till kyrkogården, sedan går sista bussen hem klockan 18 med beställningstrafik sista biten. Det är helt omöjligt, eller så får man hitta någon som kan köra, så nu lämnar vi Mörlunda, säger Billy Ullaeus.
Läs mer: Nej till tågstopp i Mörlunda – omöjligheter tas upp i ny utredning
Läs mer: Tågstopp i Mörlunda ska utredas – "Förnuftet segrat"
Läs mer: Nytt besked om tågstopp – så förklarar Wretlund kovändningen