Annons:

Sök

Annons:

  • Här planeras en snar åtgärd. "Det är en cykelöverfart, men alla bilister tänker inte på det, eller vet vad det betyder, så där ska vi bromsa upp farten för de som korsar Hagadalsgatan", säger Johan Svensson. Foto: Lotta Madestam

  • Trafiksituationen på Aspedalsgatan och Gränsgatan är en för stor fråga för att komma till ett snabbt beslut, menar Johan Svensson, men här planeras en snar åtgärd för att cyklister ska tvingas sakta in. Foto: Lotta Madestam

"För stor fråga för snabbt beslut" – men här väntar snar åtgärd

Johan Svensson (M), ordförande i Trafiknämnden, kan förstå att man tycker den enskilda åtgärden på Aspedalsgatan var negativ. 
– Men man måste se helheten, säger han och berättar om en stundande åtgärd för att öka trafiksäkerheten i korsningen Gränsgatan/Hagadalsgatan.

Annons:

Tidigare i veckan gick Socialdemokraterna ut med önskan om att ta bort en del av enkelriktningen på Aspedalsgatan, så det går att köra från Ekebergsområdet till Gränsgatan. Ett par lämna företrädesskyltar skulle vara en enkel och billig lösning, enligt oppositionsrådet Alexandra Svensson.

– Enkelriktningen av Aspedalsgatan är en del i att göra Gränsgatan säkrare för de oskyddade trafikanterna. Man måste se det som en helhet, tar vi bort enkelriktningen krävs det mycket åtgärder på Gränsgatan annars för vi över problemen dit, säger Johan Svensson.

Beställt två utredningar

Det är en för stor fråga för att komma till ett snabbt beslut, enligt Johan Svensson.

– Vi har beställt två utredningar. En extern som berör hela trafiksituationen, den är klar och presenterad med kostnadsförslag, där varje enskilt förslag har en prislapp. Ytterligare en är beställd, som ska visa vad en förändring av Aspedalsgatan innebär för Gränsgatan, oavsett alternativ, och vilka åtgärder som krävs. 

– Någon ska ta ansvar för helheten, vi försöker, tillägger Johan Svensson, som vill understryka att många också hör av sig och tycker att dagens lösning är bra.

Kan du förstå kritiken kring enkelriktningen?

– Jag kan förstå att man tycker den enskilda åtgärden på Aspedalsgatan var negativ för ett antal medborgare. Beroende på var du bor och ska. Men som jag sa, det är en del i en helhet. Gränsgatan är en väldigt frekvent väg för de som ska till skolan och hem därifrån på kvällen. Den är smal, det är många boende och enstaka andra verksamheter utmed vägen. Ska man då ha trafik som är riktad åt båda håll är frågan hur vi gör det säkert för de oskyddade trafikanterna. Det är det vi håller på att titta på nu.

En direkt åtgärd

Redan nu finns några åtgärder planerade, för att bromsa upp farten för de cyklister som kommer på Gränsgatan och ska korsa Hagadalsgatan.

– Många skolungdomar kör rakt över. Det är en cykelöverfart, men alla bilister tänker inte på det, eller vet vad det betyder. Cyklister har företräde, men det betyder inte att man kan cykla rakt ut. Så där planeras en åtgärd för att man ska behöva sakta in.

När kan det bli aktuellt?

– Det är beställt och planerat, men vi har inget datum. Det är en liten del, men behöver titta på hur vi skyddar dem resten av gatan.

Fakta

Cykelöverfart:

Den nya varianten av överfart markeras både med vita kvadrater på marken, väjningspliktmarkering på mark samt skyltar. Trafik som ska korsa cykelöverfarten har väjningsplikt mot cyklister och mopedförare som är ute på eller ska ut på cykelöverfarten.

Källa: Wikipedia

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenshultsfred.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: