De nya välkomstskyltarna firar snart tvåårsjubileum. I november 2022 påbörjades arbetet med att sätta upp 18 nya skyltar som skulle kostat två miljoner kronor. Slutnotan hamnade på det dubbla, drygt fyra miljoner kronor.
– I kronor kan det hända att vissa projekt sticker iväg, men det här blev nästan 100 procent dyrare, ur det perspektivet är det absolut inte vanligt, säger Jens Karlsson.
”Det är vi som betalar”
Hur är det då möjligt att de lyser dåligt eller inte alls till det priset undrar kommuninvånare som kontaktat Dagens Hultsfred.
– Jag åker mellan Virserum-Målilla-Hultsfred och Vimmerby varannan kväll efter mörkrets inbrott, skyltarna är alltid släckta. Det är skandal, det är vi som betalar dem, säger Åke Westerdahl, Virserum.
– Var ute och åkte lite i natt, skylten vid rondellen utanför Ikea har jag fortfarande inte sett lysa, den vid infarten till Silverdalen hade slocknat och då var klockan bara lite efter midnatt och man kan undra hur mycket el solpanelen vid Vena genererar, säger Åke Olsson som tycker det vore intressant att höra vad de ansvariga tycker om skyltarna.
Medger att det strulat
Jens Karlsson kan medge att en del belysning strulat, men inte överallt.
– Just nu vet jag inte att det är fel på lamporna, däremot har inte laddningen räckt till på vissa. Vi var medvetna om att det inte är samma kvalité som när man kopplar på nätet, men det hade kostat alldeles för mycket att dra fram el till alla. I Silverdalen löste det sig eftersom vi äger fastigheten där den sitter och där är även vattenverket, så vi hade redan el där.
En stund senare återkommer han med aktuell status.
– Det är ett aktivt fel på Hultsfredsskylten vid Ikea-rondellen som ska åtgärdas samt ett återkommande fel på Venaskylten mot Kristdala. Dessa är det pågående felåtgärder på. I Målilla har vi haft problem med den ena men det är åtgärdat, Mörlunda visste vi däremot inte om, att den inte fungerar.
Enligt Jens Karlsson är effektljuset på det utskurna i plåten dessutom tidsinställt, för att inte dra batteri i onödan.
– Samtliga är släckta några timmar varje natt, typ mellan midnatt och 04, varierat utifrån hur trafikerad vägen är.
Vandalisering och stöld
Under de här två åren har ÖSK dessutom haft problem med vandalisering av flera skyltar i flera omgångar och i Rosenfors har solpanelerna och batteripaketen stulits. Nyligen även ersättningspanelen, så totalt tre stölder.
– Därefter har vi inte satt upp någon ny, vi behöver någon lösning för att den inte ska gå att montera ner så enkelt, säger Jens Karlsson.
Kan det vara en idé att ställa om tiden, så effekten blir under en längre tid nattetid?
– Vi har pratat om att ha ljusrelä istället, så de alltid tänds när det är mörkt. Vi har en garantibesiktning nästa år, så det kommer bli åtgärder på de solpaneler som sitter dåligt. Sedan vet jag inte om det går på garantin, men de måste åtgärdas. Bland annat den efter Lönneberga, södra infarten Hultsfred och den ena i Virserum, från Åseda sett, där vi vet att solcellspanelerna sitter olyckligt. Den sitter nedsänkt, så vägbanan skymmer solen en del.
Men om det är fel, kan det inte reklameras redan nu?
– Absolut. Vi har kontakt med entreprenören, det är upphandlat att de ska åtgärda fel och brister som uppstår under garantitiden, men är det svag belysning blir det mer vid garantibesiktningen. Sedan får vi betala för annat som inte är ett garantifel, som i Rosenfors där det varit skadegörelse och stöld. Tyvärr är det för lågt belopp för att våra försäkringar ska täcka det. Skadegörelsen kostade runt 10 000 kronor, nu blir det dyrare eftersom de brutit sönder och tagit med sig batteri och allt.
Är det fler kommuner som har liknande skyltar eller är Hultsfred pionjärer?
– Själva laddenheten är specialbyggd. Det hade säkert funnits produkter att köpa färdiga, men då hade det nog varit andra priser. Jag tror det är storleken som ställer till det, att det är en större yta effektbelysningen sitter på plus att solläget påverkar.
– Vi behöver trimma in dem, det här är risken när man testar någonting som inte finns som färdig produkt så att säga. Men vi behöver samtidigt få in var det inte fungerar, så vi får vetskap om problemen och kan åtgärda dem.
Skulle du säga att det är ett misslyckat projekt, eller att fel beslut togs när man satsade på den här typen av skylt?
– Nej, utifrån en ekonomisk aspekt är det fortfarande den bästa lösningen om skyltarna skulle vara belysta. Sedan är inte belysningen den stora kostnaden, utan det är tillstånden som krävs för att göra arbetet längs statliga vägar. Det gjorde att kostnaderna stack iväg, och de kostnaderna hade vi haft oavsett vilken typ av skylt som valts.