Jan Karlsson är en i samhällsföreningen som kämpat för att anslutningsvägarna till gångtunneln under riksvägen skulle asfalteras hela sträckan. Strax utanför tog asfalten slut, för att övergå till grus. Målet var att få en säkrare och tryggare väg till och från Hesjön.
– Det var flera incidenter under sommaren med cyklar och rullstolar, säger Jan Karlsson.
Det visade sig bli segdraget, men till slut såg kommunen en öppning då politikerna sa sig förstå synpunkterna och i juni kom så ett efterlängtat besked när KSAU sa ja till projektet som gick i mål i dagarna.
Vad tycker du om resultatet?
– Det blev jättebra, nu får vi hoppas det blir olycksfritt. Vi har nått målet, så långt, säger Jan Karlsson.
Enligt honom var dock tanken att även den grusade sträckan från gångtunneln mot Vetlandavägen skulle ha asfalterats.
Planterats en allé
Men det visade sig inte finnas med i underlaget till entreprenören JLB Mark & Asfalt från Västervik, som lämnade anbudet på 121 000 kronor plus moms för 618 kvadratmeter.
– Det jag har tittat på och lämnat uppgift om är det jag utfört. Sedan kan det ha fallit mellan stolarna i diskussionerna mellan samhällsföreningen och kommun. Jag har fått en beställning och det är utfört, säger Erik Danielsson, ansvarig för arbetet på JLB Mark & Asfalt.
– Vi försökte reda ut det under tisdagen, men det verkar bara finnas muntliga avtal om just den biten som inte asfalterats, så vi lägger ner det tills vidare. Vi känner oss ändå nöjda som det blivit, säger ordförande Anders Dahlström som är glad över att det även planterades träd från Amerikavägen till tunneln under tisdagen.
”Inte många badplatser som har”
Jens Karlsson, projektchef på ÖSK, får frågan om även den resterande delen kommer asfalteras.
– I det som har utförts har allt arbete ingått: justering av yta + asfalt. Och i den dialog och de skrivelser som inkommit från samhällsföreningen har man bara framfört den sträcka som nu har asfalterats. Inget annat. Så det raka svaret på frågan är att inget mer kommer asfalteras. Det är inte många badplatser som har två gångvägar till sig från samma samhälle och att den ena är asfalt är ganska hög standard redan, uppger han i ett mailsvar till Dagens Hultsfred.
Kommunen och samhällsföreningen delar på kostnaden, som blev några tusenlappar billigare än den beräknade kostnaden enligt beslutet. Kommunala kostnaden ryms inom redan beslutad budget för 2024 under projekt Asfalt, gata och trafik.