Hultsfreds kommun trycker på för snabbare upprustning av Stångådalsbanan tillsammans med Region Kalmar län och övriga kommuner utmed Stångådalsbanan bortsett från Linköpings kommun.
Foto: Ossian Mathiasson
Region Kalmar län har tillsammans med kommunerna utmed Stångådalsbanan från Kalmar i söder till Kisa i norr skrivit en gemensam skrivelse till regeringen och Trafikverket för att lyfta behoven av att verka för insatser på Stångådalsbanan.
– Det är ett gemensamt ställningstagande för insatser på Stångådalsbanan. Det handlar om att utveckla persontrafiken och godstrafiken. Det är ett ställningstagande som visar en gemensam syn på behoven. Vi i Hultsfreds kommun ställer oss bakom skrivelsen. När alla kommuner har ställt sig bakom skrivelsen så kommer den presenteras i olika sammanhang för Trafikverket och övriga aktörer när det gäller utvecklingen av banan som vi eftersöker så mycket, säger Lars Rosander (C).
"Ett påtryckningsmedel"
Det står i skrivelsen att stora investeringar måste genomföras på de regionala järnvägsstråken då god infrastruktur kommer leda till positiva effekter i form av minskad restid och större arbetsmarknadsregioner.
Dagens regionala järnvägsnät i Sverige är eftersatt med låga hastigheter, enkelspår, oelektrifierade sträckor och underhåll, enligt det som står skrivet i skrivelsen.
– Denna skrivelse är ett påtryckningsmedel där kommunerna utmed Stångådalsbanan i Kalmar län går ihop tillsammans med Region Kalmar län och Kinda kommun. Vi vill verkligen påvisa behovet och vikten av upprustning av Stångådalsbanan. Skrivelsen är riktad mot regeringen och Trafikverket, likaså Region Östergötland och Linköpings kommun, säger Lars Rosander (C).
Oppositionsrådet Tomas Söreling (S) är positiv till att Kinda kommun ställer sig bakom skrivelsen.
– Det är oerhört glädjande att Kinda kommun är med, då kommer vi in i Östergötland med vår skrivelse. Det är positivt. Linköpings kommun är inte med på skrivelsen, säger Tomas Söreling.
Därför är inte Linköpings kommun med
Rosander flikar in med en kommentar med anledning av att Linköpings kommun inte har samma syn som de övriga kommunerna utmed Stångådalsbanan.
– De fokuserar väldigt mycket på höghastighetsbanan och stationsläge. För deras del kommer diskussioner om Stångådalsbanan i andra hand och för oss är det prio ett. Det är väl det som är skillnaden, säger Rosander.
Politiken i Hultsfred sa i slutet av maj ja till medfinansiering av investeringar på Stångådalsbanan. Först ut är ett mötesspår i Rockneby utanför Kalmar.
– Vi har gått in för att möjliggöra mötesspår i Rockneby och det får ses som en flerstegsraket. När det är klart så ser vi över möjligheten att kanske få till ett mötesspår här i norra delen för att med egna medel se till att det börjar hända saker på järnvägen.