På torsdagsmorgonen slog Willys upp portarna till sin 2 150 kvadratmeter stora, nybyggda butik. Första etableringen på handelsområdet Knekten i Hultsfred.
Det gick nästan att ta på spänningen de sista skälvande minuterna när personalen räknade ner.
– Nu är det fem minuter kvar, peppade Maria Lockström, teamchef för kassapersonalen och butiksadministratör, samtidigt som en telefon plockades fram.
Inramade av ballonger i olika rosa-röda färger förevigades teamet, som stod redo att hälsa kunderna välkomna.
"Bäst med mix av stort och litet"
Först in genom entrén var Samuel Hangren från Hultsfred som jobbar i butiken som städare.
– Jag är ledig i dag och var ute och promenerade när jag såg att det var tio minuter kvar till öppning och då stod övriga kvar på parkeringen så jag blev först i kön, säger han.
Efter honom kom Rolf Åhman från Mariannelund som varit trogen kund i den gamla butiken, nu var han nyfiken på resultatet av nybyggnationen.
Vad är din känsla nu när du är inne?
– Att man behöver karta och kompass, sa han och skrattade.
– Jag tänker det att nya Willys är bra för handeln i Hultsfred. Det är bra att det finns en lite större butik. De mindre än bra de också, mixen är bäst, sa han.
Vid entrén stod Else-Marie Stodell, tc kassachef, och lärde ut självscanningen. Något som Susanne Lindahl efterlängtat.
– Det har jag väntat på, sa hon. Det är smidigt, så det kommer jag använda mycket för att förhoppningsvis slippa långa köer.
Inge Hyckenberg, fastighetsägare i kvarteret, kom med en gåva och önskade lycka till med både present och en egenskriven dikt med inledningen ”Inget mörker kan skyla ett ljus, nu är det invigning i Willys hus”.
Etableringsteamet på plats
På plats var också delar av det 25-talet stora etableringsteamet, med bland annat Stina Arnberg. För henne var det sjätte nya Willysbutiken hon var med och etablerade.
– Arbetet har gått jättebra, vi har haft mycket bra samarbete med butiken. Delar av varuupplägget ser likadant ut som i den gamla butiken, annars är allt med layout och annat helt nytt. Konceptet är sådant att alla nybyggda butiker ska se likadana ut, sa Stina Arnberg.