Annons:

Sök

Annons:

Politikerna om varför investeringen dröjer:

Förbättringar vid Kejsarskullen flyttas framåt i tiden. Foto: Lotta Madestam

Politikerna om varför investeringen dröjer: "Projektet står inte stilla"

Den planerade uppgraderingen med självservice på Kejsarkullen får vänta. Det leder till att antalet lördagar som återvinningscentralen håller öppet utökas under 2023. 
– Kejsarkullen kommer ha öppet tio lördagar i år, säger oppositionsrådet Tomas Söreling (S).

Annons:

Driftchefen Stefan Lind och projektchefen Jens Karlsson informerade om investeringsprojektet ”Självservice på Kejsarkullen” på kommunstyrelsens arbetsutskotts sista sammanträde för 2022. 

Det står sedan tidigare klart att den tilltänkta självserviceanläggningen där kommuninvånarna kan slänga skräp dygnet runt skjuts på framtiden. 

– Vi sa nej till den stora upphandlingen som skulle omfatta allting. Det hade handlat om att möjliggöra för besökare att kunna åka till Kejsarkullen, logga in på egen hand och lämna sitt avfall dygnet runt, säger kommunalrådet Lars Rosander (C).

"Projektet står inte stilla"

Den beslutade kompromissen är att återvinningscentralen lördagsöppnar i större utsträckning under det här året. 

– Återvinningscentralen kommer tills vidare ha öppet en lördag i månaden, men det är inte öppet i vare sig juli eller december, säger Lars Rosander och fortsätter: 

– ÖSK planerar för investeringen, men i deletapper, och jobbar vidare med delprojekt vad gäller grind, staket och körvägar.

Oppositionsrådet Tomas Söreling (S) ser fram emot att Kejsarkullen ska bli allt mer digitalt. 

– Det som känns bäst är att projektet inte står stilla. Kejsarkullen kommer ha öppet tio lördagar under året så det blir mer öppet i väntan på att vi får ett mer tillgängligt och digitalt Kejsarkullen. Man ska som besökare kunna logga in med digitalt BankID, körkort eller något annat som vi inte vet i dag, säger Tomas Söreling. 

Åke Nilsson (KD), vice ordförande i kommunstyrelsens arbetsutskott, förklarar varför självservicen dröjer. 

– Det som har gjort tjänstemännen tveksamma och framhållits som ett hinder är den digitala biten. Där man vill ha system som i sin tur är långsiktigt kompatibla med andra system i kommunen. Det är en sak som gör att det blir fördröjt, säger Åke Nilsson. 

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: