Rektor Anna Källåker bemöter kritiken som Skolinspektionen riktar mot grundskolan Albäcksskolan 2. Foto: MostPhotos/Lotta Madestam
Skolinspektionen gjorde en tillsyn av delar av Albäcksskolans verksamhet i höstas. I måndags kom beslutet som visar att myndigheten slår ner på 23 punkter, som måste åtgärdas senast i augusti.
– Den här gången var det Albäcksskolan 2 som valdes ut, säger Anna Källåker som ger sin syn på beslutet.
Hur vill du bemöta att Skolinspektionen ställer hela 23 krav på kommunen efter att ha hittat brister på Albäcksskolan 2?
”Vi ser att punkterna som Skolinspektionen lyfter fram handlar om områdena: Schemaläggning, anmälan till huvudman gällande frånvaro, särskilt stöd, trygghet och studiero samt nationella prov/betyg. De olika 23 punkterna hänger ihop med varandra och vi kommer att fokusera på att jobba med dessa områden som en helhet för att stärka upp vårt arbete inom dessa områden”, svarar hon på mail.
Vad är anledningen till att det kommit att bli så många brister?
”Punkterna hänger ihop med varandra, genom att förändra en rutin så kommer flera punkter att åtgärdas i samma åtgärd.”
Tycker du att det känns befogat, eller?
”I Skolinspektionens underlag från tillsynen så ser vi att vi har flera rutiner där vi behöver göra ett förbättringsarbete. Vissa områden, till exempel trygghet och studiero känner vi att underlaget ger en inte helt riktig bild. Vi har identifierat vissa grupper där det finns en problematik kring trygghet och studiero och där vi arbetar aktivt med olika typer av insatser för att åtgärda och förebygga den här typen av problem men vår upplevelse är inte att detta är den generella bilden av skolan som helhet som vi får genom det underlag som våra elever och personal ger oss. Vi rektorer har jobbat länge på Albäcksskolan och arbetet med trygghet och studiero är ständigt aktuellt men vi ser en tydlig positiv förändring i detta område över tid även att det alltid finns utmaningar i det här arbetet. Att möta tonåringar på högstadiet är en utmaning och språkbruket är som vi vet en utmaning, inte bara på Albäcksskolan, utan i samhället i stort. Vår personal gör ett fantastiskt jobb kring detta varje dag men det vi lär oss av beslutet från SI är att vi behöver bli ännu bättre på att dokumentera det här arbetet.”
Hur ska eleverna kunna lära sig saker om inte miljön är trygg och de inte har studiero?
”Trygghet och studiero är viktigt och som vi svarat ovan så är vår bild att vi har trygghet och studiero på stora delar av skolan och att vi i våra nulägesbeskrivningar kan se att vi har några grupper där vi behöver jobba med dessa frågor extra mycket. I de grupperna har vi pågående insatser och ser att de ger goda effekter för just trygghet och studiero. Dessa insatser fortsätter och utvärderas regelbundet för att vi ska veta att vi är på rätt väg och annars kunna justera i våra upplägg.”
Hur skulle du säga att det påverkar eleverna?
”Eftersom vi gör mycket för eleverna och bristerna framförallt handlar om hur vi dokumenterar så tror vi inte att eleverna påverkas så mycket. Eleverna lyfter att de hör ett inte okej språkbruk på skolan och att förbättra trygghet och studiero är ett område där vi ser att eleverna behöver ha en aktiv roll. Tillsammans med både elever, personal samt vårdnadshavare behöver vi ta oss an det arbetet för att få till en förändring.”
Hur visar sig de här bristerna på skolan, enligt dig?
”Det blir tydligt att det handlar mycket om våra rutiner. Vi gör mycket men vi saknar rutiner för att dokumentera och rapportera, det behöver vi se över och bli bättre på. Till exempel så har vi ett bra arbete kring elever med frånvaro, där vi tidigt uppmärksammar, fångar upp och gör insatser för att få tillbaka eleven till skolan men där vi idag saknar tydliga rutiner för hur detta rapporteras till huvudman. Samma sak när det gäller anmälningar om kränkande behandling, vi fångar upp många situationer och agerar direkt för att åtgärda och förebygga framåt men det är inte alltid som dokumentationen följer rutinerna som finns. Vi jobbar aktivt med att sätta in stöd för elever som är i behov av det och även här behöver vi bli bättre på att dokumentera och rapportera dessa insatser.”
Vad tycker du är mest akut att åtgärda?
”Trygghet och studiero är så klart helt avgörande för en bra skolgång och vi har trygghet och studiero i många grupper men det är av absolut prioritet att få till det i alla grupper. Ett svårt arbete men nödvändigt.”
Här kan du läsa om Skolinspektionens skarpa kritik mot Albäcksskolan.