Johanna Ulvenhag Lundh säger som flera sagt innan henne, att Skolinspektionens granskning av Albäcksskolan 2 välkomnas.
– Då får vi ofta ett bra underlag att se över det som fungerar – och får möjlighet att göra riktiga förbättringar av det som inte fungerar. Så när det framkommer brister, som i det här fallet, jobbar vi med det på stort allvar. Det vet jag att rektorerna gör just nu, väldigt intensivt.
Hur bedömer du de brister som framkommit, i rollen som skyddsombud för rektorerna?
– Att det är brister som är allvarliga, men att de inte går att särskilja, utan de hänger samman och då får vi jobba med att komma till rätta med dem. Hade det varit så pass ”enkelt” att det bara berott på rektorerna, då hade det inte varit så många punkter som ska åtgärdas.
Vad var din första reaktion när Skolinspektionens beslut kom i januari?
– Först tänkte jag ”vad kan jag göra som skyddsombud för att ge rektorerna det stöd de behöver utifrån deras roll”, så de får en arbetsmiljö som är hållbar och får rätt typ av stöd så de kan åtgärda bristerna. Helt enkelt får möjlighet att prioritera det arbetet.
Kan du ställa dig bakom kritiken som framkommit eller är den missvisande?
– Jag tänker att det är naturligt att man bildar sig en uppfattning utifrån granskningen som är offentlig, men jag tycker samtidigt det är viktigt att poängtera att en skolas helhetskvalité inte går att avgöra enbart utifrån en granskning. Det är sällan hela bilden synliggörs. Samtidigt är det jätteviktigt att rektorerna och verksamhetschefen är transparenta i arbetet som de gör nu.
I en tidigare artikel får rektorerna hård kritik av en erfaren skolledare som menar att de allvarliga bristerna bottnar i hur rektorerna sköter verksamheten. Hur vill du kommentera det?
– Utifrån den kännedom jag har om Albäck har jag full tillit till att skolan drivs av två erfarna och kompetenta rektorer. De tittar på alla åtgärder som behöver göras på olika nivåer. Lika mycket i deras roll som rektorer som i andra åtgärder, som behöver göras i hela personalgrupperna. Jag har även stor tillit till lärarna på skolan för deras arbete och engagemang.
”Mer pengar löser inte allt”
Johanna Ulvenhag Lundh understryker att hon inte har direktkontakt ut i verksamheten, utan hennes största uppgift är att ha kontakt med rektorerna. Hon varken vill eller kan därför ha en åsikt om det behövs mer resurser och kompetens. Där sätter hon sin tillit till att pedagogerna och rektorerna är de som bäst ser om något saknas och eventuellt behövs.
– Vissa saker kanske man ser att det behövs ett annat ekonomiskt underlag för. Vi har åtgärder där vi ser att vi kan förbättra ytor, exempelvis där eleverna hänger och deras undervisningsmiljöer eller ser ett behov av andra typer av professioner. Det är sådant som så klart kostar lite pengar i slutänden. Sedan löser inte pengar allt, utan det finns många delar som kan hjälpa till att skapa bättre kvalité.
Lärarfackets ordförande räds lärarnas mående. Vad tänker du kring rektorernas mående i allt det här?
– Jag tänker att rektorsuppdraget är ganska komplext och ofta väldigt utsatt. Man är ytterst ansvarig för eleverna, men också för personalen, så det krävs en ständig balans mellan att stötta båda grupperna. Som rektor har man ett väldigt stort ansvar, så det är klart man ändå påverkas när man får en granskning. Vi rektorer är också medarbetare och människor. Vi är vana att ofta synas och granskas i våra roller, men det är klart vi påverkas som människor, säger Johanna Ulvenhag Lundh som för en tät dialog med rektorerna på Albäck, så hon kan känna sig trygg i att de får det stöd de tycker sig behöva. Både kortsiktigt och långsiktigt.
Enligt ny statistik från Sveriges Skolledare arbetar deras medarbetare i Kalmar län under hård press. Håller du med?
– Rektorsuppdraget är ett väldigt omfattande och pressat uppdrag, det är ett chefskap som många gånger skiljer sig från chefskap i exempelvis företag. Det är väldigt mycket mer komplext. Sedan är det väldigt givande, roligt och utvecklande. Men ja, tillägger hon, ju mer besparingar som görs, desto mer hamnar ofta på rektorerna som får fler administrativa delar eller så läggs stödfunktioner man haft på det egna uppdraget.
– Det är en utmaning i hela Sverige, inte bara i vårt län, så det måste tas på högsta allvar. När vi kommer till skolutveckling finns det också jättemycket forskning som trycker på, att oavsett om det är på förskole- eller skolnivå så är det en jättestor framgångsfaktor att ha en hållbar och stabil rektor som kan hålla i och stötta pedagoger under lång tid. Samtidigt ser man idag att rektorer är en av de yrkeskategorier där det är högst omsättning. Många rektorer håller inte för att arbetsbelastningen är väldigt hög.
Slår larm och ställer krav
Sveriges Skolledare har slagit larm och krävt åtgärder för att säkra kvalitet och trygghet i skolan över lag. Johanna Ulvenhag Lundh skulle önska att beslutsfattare på högre nivå tar till sig vad de olika fackförbunden lyfter fram.
– Att man tittar på vad vi skolledare lyfter fram, vad säger lärare och elevhälsan, vad är det vi ser fungerar kopplat till skolutveckling eller kopplat till att skapa trygghet och studiero exempelvis och vad ser vi för utmaningar. Ju mer man lyssnar på oss som faktiskt jobbar i verksamheten, desto bättre underlag får man att fatta kloka beslut, tänker jag. Det är viktigt oavsett om man är politiker här på lokal nivå eller jobbar som skolminister.
Arbetsplatsombudet Michael Olsson vill också se ett bättre och större stöd från politikerna, vad tycker du?
– Både i min roll som skyddsombud och rektor tycker jag ändå att våra närmaste politiker lyssnar in oss. De försöker skapa bra möjligheter, utifrån vad som är möjligt.
– Sedan innebär inte det att vi alltid får vad vi önskar eller att vi alltid är överens, men jag tycker ändå vi har en öppen och respektfull dialog. Vi blir lyssnade på när vi uttrycker vilka framgångar och utmaningar vi ser. Sedan välkomnar jag ändå att politiken besöker oss mer eller bjuder in oss för att fatta så kloka beslut som möjligt utifrån de underlag vi ger.
Här kan du också läsa:
Skolledare ser extrema brister – här är hennes syn på skolinspektionens beslut
Grundskolechefens svar och vilka åtgärder som gjorts så här långt
Hon känner stor oro för lärarna – "Tänker på det varje dag"
Lärare vittnar om turbulent tid – "Vi ger inte upp utan blickar framåt"
Vill se ett specialteam kring elever – "Hoppas politikerna ska stötta mer"
Ny statistik slår fast: ”Rektorer pressas hårt”
Chefen i lång intervju om påstått haveri – ”Då hade de stängt skolan”