Annons:

S-politiker kritisk till Hoffbrinks uttalande: ”Snudd på oförskämt”

Tomas Söreling (S) riktar kritik mot John Hoffbrink (SD) för hans uttalanden i motionen om rökförbud på kommunens arbetsplatser. Foto: Pixabay

S-politiker kritisk till Hoffbrinks uttalande: ”Snudd på oförskämt”

Kommunfullmäktige säger nej till rökförbud för kommunanställda på arbetstid i Hultsfreds kommun. Tomas Söreling (S) riktade kritik mot motionsställaren John Hoffbrink (SD) på sammanträdet.
– Jag vill påstå att det är snudd på oförskämt att uttrycka sig på det här viset mot våra anställda, säger Tomas Söreling (S).

Annons:

John Hoffbrink och Ingemar Zetterström, både från Sverigedemokraterna, skrev förra hösten en motion om att det ska vara slut med rökning på arbetstid för kommunmedarbetarna som röker. Ärendet har gått igenom alla politiska instanser och fått avslag rakt igenom. På kommunfullmäktiges sammanträde gav politikerna ett definitivt beslut.

Oppositionsrådet Tomas Söreling (S) gick upp i talarstolen och riktade kritik mot Sverigedemokraternas formuleringar i motionen.

– Jag vill börja med att yrka bifall till kommunstyrelsens förslag till beslut. Det man kan reagera på är formuleringen i motionen där man säger att alldeles för mycket arbetstid röks bort och som kommunen betalar för. Hade John varit här så hade jag ställt frågan, hur vet ni att det är på det sättet? Jag vill påstå att det är snudd på oförskämt att uttrycka sig på det här viset mot våra anställda, säger Tomas Söreling.

Därför får motionen avslag

Personalkontoret fick ärendet på sitt bord och har varit i kontakt med Centrala samverkanskommittén och de fackliga organisationerna som inte ger stöd för ett rökförbud. Man ställer sig också frågande till hur ett förbud skulle efterlevas och vilka konsekvenser det skulle medföra om någon blir påkommen med att bryta mot förbudet.

Synpunkter har också inkommit från chefer som ger en bild av att rökningen på arbetsplatserna har minskat väsentligt de senaste åren.

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se